Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

::al-qiraat::

Jumaat, 12 Jun 2009


Al-Qiraat Adalah Kata Himpun (Jamak) Dari Perkataan Qiraah.
Al-Qiraat -
- Dari Segi Bahasa Bererti bacaan-bacaan,
- Dari Segi Istilah Ialah Satu Ilmu Untuk Mengetahui Cara Membaca Kalimah-Kalimah Al-Quran Sama Ada bacaan Tebal Atau Nipis, Panjang Atau Pendek Sehinggalah kepada Perbezaan Sebutan Huruf Pada lafaz-lafaz Al-Quran Itu Sendiri.
blogger-emoticon.blogspot.com
Qiraat Merupakan Satu Ilmu Daripada Ilmu-Ilmu Yang Berkaitan Dengan Al-Quran.Qiraat Juga Merupakan Ilmu Yang Pelik Dan Unik.Ini Kerana Qiraat Berkaitan Dengan Bagaimana Cara Untuk Menyebut Kalimah-Kalimah Atau Perkataan-Perkaatan Al-Quran.Dengan Ini Menjadikannya Satu Ilmu Yang Harus Diketahui Oleh Semua Lapisan Umat Islam Kerana Ianya Ilmu Yang Mulia Serta Mengajar Bagaimana Membaca Al-Quran Pada Riwayat-Riwayat Lain Selain Daripada Riwayat Hafs An Aa’shim Iaitu Riwayat Yang Kita Amalkan.

Dalam Ilmu Qiraat Juga Ianya Mengajar Bagaimana Menyebut Pada Kalimah Kalimah tertentu Yang Berlainan Dengan Qiraat HAfs An Aa'shim.Dengan Ini Sesiapa Yang mempelajarinya Akan Dapat Membaca Dengan Betul Dan Mempunyai Keistimewaan Yang Tiada Pada Orang Lain.

Sebagaimana Al-Quran,Begitu Juga Dengan Al Qiraat. Ia Diturunkan Dengan Lafaz Dan Nasnya. Ia Diturunkan Oleh Allah S.W.T ke Atas Rasulullah S.A.W Dan Disampaikan Kepada Kita Beserta Dengan Cara-Cara Membacanya Bertepatan Dengan Apa yang Diajarkan oleh Malaikat Jibril A.S. Perbezaan bacaan menurut Rawi-Rawi Adalah Bersandarkan Kepada Sanad Yang Sahih Yang Sampai Kepada Rasulullah S.A.W.

blogger-emoticon.blogspot.comHUBUNGAN AL-QURAN DENGAN AL-QIRAAT

- Menurut Pendapat Imam badruddin Az-Zarkasyi Di Dalam kitab Al-Burhan,Al-Quran Dan Al-Qiraat Adalah Dua Hakikat Yang Berbeza. Al-Quran Adalah Wahyu Yang Diturunkan Ke Atas Nabi Muhammad S.A.W Yang Menjadi Mukjizat Penerangan,Sedangkan Al Qiraat Pula Adalah Perbezaan Dari Segi Lafaz Sebutan Wahyu Dan Bagaimana Cara Membaca. Ia Mestilah Diambil Secara Talaqi Dan Musyafahah. Pendapat ini Disokong Oleh Sesetengah Ulamak Seperti Al Qastilaani Dan Syeikh Ahmad Bin Muhammad Ad Dimyaati.

- Menurut Pendapat Doktor Muhammad Salim Muhaisin Pula, Al-Quran Dan Al Qiraat Itu Adalah Dua Hakikat Yang Satu. Ini Berdasarkan Kepada Pengertian Al Quran Dan Qiraat Yang Sama Dari Ambilan Masdar - (Qiraah).

blogger-emoticon.blogspot.comManfaat/ Faedah :
*Faedah Daripada Ilmu Qiraat Kita Akan Dapat Mempelbagaikan Jenis-Jenis Bacaan Kita

*Tidak Terikat Dengan Riwayat Hafs ‘Aan Aa’shim Sahaja.


*Selain Itu Kita Dapat Menonjolkan Keunikan Al-quran Kepada Orang Bukan Islam dan bakal Dapat Menarik Mereka Masuk Sama Menganut Addinullah (agama Allah -ISLAM).

5 comments:

mujahidah najihah_ajwa 12 Jun 2009 pada 12:37 PTG  

alhamdulillah.ana baru j tnye soalan pasal qiraat ni,d post nta 'qiraat mutawattir'.xprasan pula post hok ni.bru terbit,sbb 2 la xprsan.

[ sYeKhuL IsLaM ] 12 Jun 2009 pada 2:35 PTG  

o0o...x prasan soklan tu..ma'alaish..
qiraat mutawatir adalh qiraat yg mmpunyai sumber yg sahih dari segi sanat dll..sbgimne yg d cite dlm posting lps tu..
segale kemusykilan bleh d bncangkan..
MASYI KIDA....

Unknown 4 Februari 2013 pada 9:53 PG  

assalamualaikum,ust blh nk tanyer musyafahah tu ap?

izahumin 6 Jun 2015 pada 8:09 PG  

FAIAH BT MD Assalamualaikum , mohon kongsi ilmu ni untuk rujukan assigment, t kasih.

izahumin 6 Jun 2015 pada 8:09 PG  

Faizah

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP