Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Jale2 umah arab

Jumaat, 14 Mei 2010

Saya: Asslammualaikum Ammu, uzayyak?(pe koba)

Ammu Jamal: waalaikummsalam syeikh, alhamdulillah quwais, anta fin ya syeikh, ma syuftu munzu zaman(kamu dok mana,aku tak tgok mu lama da)

Saya: maalaish ya ammu,ana kuntu masyghul munzu usbu'aini,bikulli asaf (maaaf sangat Ammu,aku sangat sibuk,sejak 2 minggu ni) ana faadhiinnahardoh,uridu an azuuratun, hal antum fil baith al'aan. (aku free ni, ingat nk p ziarah, ada umah ke sekarang)

Ammu Jamal: naam,ta'ala ana fil bait, wa ana fadhil fil llaili..(yer,aku di umah & free je malam ni)

Saya: aaooh!!, i.allah,ba'da solatil isyak..ma'asalamah.(ok, lpas isya' aku pegi)

Ammu Jamal: waalaikummsalam
..............................................................................................................................

Selepas menelefon Ammu Jamal,saya terus bersiap untuk solat isya' berjemaah di masjid berdekatan, sesudah solat,saya terus ke rumah beliau. Sebenarnya, sememangnya menjadi ruting mingguan untuk pergi menziarahi beliau dan keluarga, tapi sejak kebelakangan ini, terlalu sibuk dengan talaqqi dan lain2.

Setibanya di rumahnya,terus bersalaman dan bersembang di ruang tamu,"kaifa hal ya Ammu?", tegur saya. "ana khoir tamaam alhamdulillah", jawabnya. Tiba2, datang NONNA (baby kecil perempuan) kepada saya, dengan menunjukkan reaksi yang sungguh menarik, saya terus mendukung dan melambung2 kan dia, huhh!! rasa sungguh seronok sekali,dapat menghilang rasa rindu kat anak sedara di tanah air. Maryam berumur 2 tahun, comey dan kiut. Orang arab Mesir, mendidik anak2 nya dengan manja sekali, tak hairan la, kalau budak sekecik Maryam,sangat manja dan sensitif.


Bekalan biskut dan coklat, sudah siap2 saya bawa untuk budak2 kecik tu, dorang mesti suka punya, kalau kita belikan apa makanan untuk dorang,boleh jugak pancing budak2 tu. Ammu Jamal mempunyai 4 orang anak, 2 pompuan 2 lelaki, Usamah yang merupakan anak sulong keluarga Ammu Jamal bersekolah darjah 5. Adik perempuannya, Jihad darjah 4, Yahya pula, masih kecil berumur 3 tahun, serta Maryam yang masih cute dan comel. Budak Arab,walaupun masih kecik, tapi dorang sungguh matang dan comel, memang menarik perhatian saya.


Ammu Jamal, akan meminta saya kerumahnya sekira komputernya bermasalah,dengan kepakaran yang ada, alhamdulillah sedikit sebanyak membantu beliau menyelesaikan masalah itu. Di kesempatan itu juga, saya dapat memperluaskan lagi penggunaan bahasa arab dengan beliau dan anak2 nya, itula sebab saya sangat suka berkunjung dan menziarahi nya.


"ta'laa syeikh na'kul ish wa gibnah"(mari sini makan roti dan keju), ajak Ammu Jamal, saya terus bangun untuk bersama makan roti Mesir itu, saya hanya mampu makan beberapa mulut sahaja, kerana...............

bersambung---->>>>>:bofu_26:

4 comments:

Ahmad Nordinie 14 Mei 2010 pada 10:51 PG  

syafee..
baby bukan babi
lain sangat maksudnye tu
hihi

[ sYeKhuL IsLaM ] 14 Mei 2010 pada 11:58 PG  

haha...aku da beki la..
tq r tgur aku..

Ahmad Nordinie 14 Mei 2010 pada 12:14 PTG  

hehe
bagus2..
rase2 mu mkn sket ish ngan gibnah tu mesti sbb mu xminat gibnah kan?
hihi

[ sYeKhuL IsLaM ] 14 Mei 2010 pada 2:22 PTG  

haha..mmg la..die suh aku mkn bnyk2..aku kate "ana la astati' an a'kul haza"...huhh..

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP