Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Huhh..Kalau da Merajuk!!!

Ahad, 30 Mei 2010

Kenapa Merajuk ?


Seringkali orang merajuk kerana dia kecil hati orang lain tidak mengindahkannya. Sama ada orang tidak memuliakannya dengan memberikannya satu kedudukan atau tempat yang istimewa, atau tidak menerima pandangannya, atau tidak menunaikan permintaannya.



Siapa yang kena penyakit Merajuk ?


Penyakit Merajuk ini boleh kena pada siapa-siapa sahaja. Tidak kira lelaki atau perempuan. Tidak kira tua atau pun muda. Orang yang besar atau pun kecil. Anak boleh merajuk dengan emak, emak boleh merajuk dengan anak.



Punca Merajuk


Merajuk ini berpunca dari hati yang kurang ada rasa kehambaan. Bila tidak rasa diri hamba, dia akan merasakan yang dirinya itu tuan. Sebagai tuan, dia perlulah dimuliakan. Kata-katanya perlu didengar dan dikotakan.


Sebenarnya, hatinya marah kerana tidak diberi perhatian. Tetapi mungkin kerana malu atau tidak ada kuasa, ataupun mungkin kerana beranggapan yang marah-marah itu satu sikap yang lebih tidak baik, marahnya pun tidak dilepaskan.



Sebaliknya, dia mengalihkan marahnya kepada merajuk. Dengan merajuk, orang akan faham yang dia sebenarnya marah walaupun dia sekadar mendiamkan diri sahaja.



Apakah Merajuk lebih baik dari marah?


Kedua-duanya adalah sifat terkeji yang mesti diungkai. Kedua-duanya timbul dari rasa diri mulia yang mesti dihormati. Lebih ditakuti lagi kalau orang yang merajuk itu menyangka yang sikapnya itu tidak salah atau dirinya itu lebih baik daripada orang yang marah-marah.



Bagaimana mengubati sikap Merajuk ?


Untuk mengubati sikap Merajuk, kita perlulah tanamkan sifat berTuhan dan sifat kehambaan. Sifat berTuhan ialah merasakan yang Tuhan itu Maha Berkuasa. Dia boleh timpakan apa sahaja ke atas kita sama ada perkara yang kita suka ataupun tidak.



Kalau kita membantah sama ada dengan cara marah-marah atau merajuk, kita bukan sahaja marah atau merajuk kepada orang yang menyakiti hati kita itu, tetapi kita juga sebenarnya menentang takdir Tuhan ke atas diri kita.



Sifat kehambaan pula ialah merasakan yang kita ini hamba yang lemah dan tidak berkuasa. Siapalah kita yang hendak menolak takdir Tuhan. Kita harus terima apa sahaja yang Tuhan timpakan ke atas kita. Kalau orang tidak muliakan kita, memang kita pun tidak layak untuk dimuliakan.



Sebagai hamba, kita juga merasakan yang diri kita banyak berdosa. Justeru itu, layak sangatlah kalau hati kita disakiti, moga-moga dengan kita bersabar, Tuhan akan hapuskan dosa-dosa kita. Kita juga mungkin sudah lebih banyak menyakiti hati orang lain. Lantaran itu, kita patutlah bersabar bila hati kita sedikit sebanyak disakitkan pula.



P/S : Kalau dah Merajuk , Kenalah Pujuk

9 comments:

Ahmad Nordinie 31 Mei 2010 12:12 PG  

hoho..
aku mmg xbleh kalau xkomen kat blog mu ni..
ade merajuk dengan sape2 ke?
ke ade org merajuk dgn mu?
hihi

tp seeloknya, adalah lebih baik kita mencontohi Nabi Yaakub dengan mengatakan : "Hanya kepada Allah aku mengadu kesusahan dan kesedihanku"

Allahu a'lam

[sYeKhuL IsLaM] 31 Mei 2010 12:34 PG  

ahaks..mmg ajaib la klu aku majuk dnie..
aku ni jns ssh nk ngajuk..haha..
mu slah tnggap ngn aku tu..:p)

klu mu,x tw r..tkut ade mjuk ngn spe2, mne tw kan..hoho

Ahmad Nordinie 31 Mei 2010 12:53 PG  

aku bukan salah anggap..
tanye je..

aku nk merajuk??
hmm..
xtau la..
xde kot..?

tfa_purpleclover 31 Mei 2010 9:21 PG  

ouh..pedas..pedas..

[sYeKhuL IsLaM] 31 Mei 2010 12:10 PTG  

yer..pedas cm cli api.
ahaks..

♥MiSs WaFa♥ 31 Mei 2010 1:08 PTG  

salam.maaf myampuk..merajuk tu dh mcm jd kebiasaan pada manusia yg normal..contoh,anak2 kecil..merjuk sbb nk bmanje.blm terpikir untk merpertuankan diri dia..contoh lain,suami merajuk dgn isteri ke..n sebaliknya..xslh untk slh sorg pujuk satu sm lain..erm..maaf klu slh ckp.merajuk brtmpt xpe kot.klu yg x btmpt ni yg pyh..kena lak cr tmpt ..huhu

[sYeKhuL IsLaM] 31 Mei 2010 2:17 PTG  

hehe..ambo stuju tu.
smue org xleh lri dri mrajuk nie.
cmo yg bezo nya..
ikut kes la..yg bese @ teruk.
pi, klu memg truk sngt..xle ar.
"smkn lmo merajuk, smkn dlm bise tu"

Norhayati Rostam 31 Mei 2010 3:11 PTG  

bunyi supo betol jah hok mu ngaju.hohoho

Fakeh 24 Jun 2010 10:35 PTG  

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP