Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

JeMpuTan pErTanDiNgaN TahFiz

Sabtu, 6 Mac 2010



SUBHANAKA RABBI SUBHANAK...!! 3 x (bunyi ringtone henset)
"sapo dio pulok call ni?", soal dalam hati.

Rupanya kawan dari Kedah...
Hello ust, ana nak minta anta pergi baca quran malam esok boleh?
"i.allah, boleh je", jawab saya dengan selamba.

Selepas menerima panggilan dari kawan saya, saya terpikir, baca quran untuk majlis apa ni?"hhm..xpe la, bukan susah nye pom", pujuk hati.

Pada malam berikutnya, kami berjanji untuk bertemu di Masjid Khozandarah di Shoubra sebelum ke tempat majlis baca quran tersebut.Kesempatan itu, saya bertanya kepada kawan saya yang mengurus majlis baca quran ni," kita nak pegi baca quran kat mana ni Salman?", tanya saya selamba. Dia hanya tersenyum, tanpa mengeluarkan sepatah kata pun.

Selepas beberapa ketika, datanglah beberapa kawan saya yang lain untuk bersama2 ke majlis tersebut. Rupa-rupanya kawan2 saya pun tidak mengetahui status majlis bacaan quran pada malam itu.Salman sengaja tidak mahu memberitahu terlebih awal.Kami terus bergerak ke tempat majlis tersebut dengan perasaan yang penuh suspen dan berdebar.

Hampir 1 jam 30 minit menaiki teksi, kami tiba di satu tempat pergambaran filem di Mesir. Saya terpinga2 selepas tertidor dalam teksi bertanya kepada Salman, "anta bawak ana mai tempat ape ni?," pada masa itu, semuanya terjawab, kami sekarang berada di tempat syarikat television antarabangsa di Mesir. Saya dengan rasa gabra, lalu menegur Salman, "bakpo tok oyak awal2 nok maghi tepat ni?", saya dan kawan2 sememangnya tidak mengetahui bahawa kami semua adalah peserta jemputan siaran tv untuk siaran live musabaqah(pertandingan) quran antarabangsa. "kalau ana habaq awai2, anta semua tak mai", jawab Salman selamba. Memang tak patut dia buat kami semua macam tu, memang kami semua pergi secara spontan tanpa membuat persediaan terlebih awal, dari segi pemakaian pom, KO....

Setibanya di sana, kami terus menaiki kereta dari syarikat tersebut untuk menuju ke tempat rakaman, Jam menunjukkan pukul 11.3o malam, saya dan seorang teman bersama 2 budak kecil dari Mesir dipanggil untuk masuk ke tempat rakaman tersebut. Pada masa itu, hanya Allah sahaja yang tahu perasaan saya, takut,gubra, panik dan lain. Tapi, saya yakin mampu menjawab kesemua soalan yang diajukan.

Soalannya memang mencabar, kerana Syeikh penyoal telah menghuraikan petikan dari ayat quran tertentu dan menyuruh peserta membaca ayat tersebut sebagai dalil apa yang telah diceritakannya. Alhamdulillah, saya dapat memahami bahasa arab dengan baik malam itu, dapat menjawab kesemua soalan yang di ajukan dengan baik. Siaran live pertandingan quran antarabangsa ini, berlangsung selama 30 minit. Ternyata 30 minit tidakla begitu lama, saya merasa, kalau di tambah 30 minit lagi, lebih baik...sebenarnya untuk 30 minit akan datang, peserta yang lain pula akan mengendalikan siaran live ini untuk sesi ke-2.

Selepas itu, saya terus keluar menuju ruang tamu dan berjumpa kawan2 di luar sana. Alhamdulillah, saya berjaya menjawab kesemua soalan yang diajukan dengan agak baik.Selepas bersembang dengan orang Arab disitu, kami meminta izin untuk pulang kerana jam sudah menunjukkan 12.45 malam. Dalam perjalanan pulang, kami semua masing2 tergelak dan masih tak percaya bahawa kami baru sahaja menjadi peserta pertandingan malam itu." haha haha", kami tergelak sambil berjalan. Rasa macam lucu pula. Semuanya berpunca dari Salman yang menjadi orang tengah untuk siaran ini.

Selepas itu, kami terus menaiki teksi untuk pulang, hampir 1 jam, kami tiba di Shoubra. Kami semua bersalaman sebelum pulang ke rumah masing2.....sampai di rumah, saya terus tidor kerana kepenatan sambil berpikir "ade ke patut Salman merahsiakan perkara ini sebelum pergi ke tempat itu"....^.~

4 comments:

Farazila 7 Mac 2010 5:27 PG  

sedapnye bacaan tue...

:)

US.HUDA'S 8 Mac 2010 8:36 PG  

assalamualaikum...sedapnye suara hafazan spontan...apapun tahniah le...dapat gak masuk tv...tumpang bangga....

:: FaE-ZaH :: 8 Mac 2010 4:19 PTG  

Alhamdulillah...sedap bacaannya...tahniah ye...semoga lebey berjaya di masa depan

...suria... 11 Mac 2010 6:49 PTG  

hikhik....klakow klakow!

beznye dpt bace nama Allah depn cumer orng!

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP