Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Program Talaqqi Quran

Sabtu, 11 Jun 2011


Alhamdulillah, bersama kita panjatkan kesyukuran kepada Allah yang sentiasa memberi nikmat kepada kita semua, jikalau ingin dikira @ dihitung, nescaya tak termampu kerana terlalu banyak nikmat-Nya.

Sesungguhnya, membaca al-quran merupakan satu amalan yang sangat mulia, banyak juga hadis Rasul menceritakan fadhilat dan kelebihan orang yang belajar dan mengajar quran ini. Sehubungan itu, Surau Platinun Mawaddah telah mengadakan satu program yang berbentuk Talaqqi untuk memantapkan lagi bacaan quran.

Program Talaqqi ini merupakan aktiviti setiap 2 minggu bagi makmum di Surau ini. Alhamdulillah, program ini mendapat sambutan yang agak ramai dari kalangan orang tua dan pencen. Saya mensasarkan program ini, untuk semua kategori dan peringkat samada remaja mahupun dewasa. Walaupun begitu, menjadi satu cabaran bagi menarik minat remaja untuk mengikuti program tersebut.

Selain bertalaqqi, saya juga akan menceritakan mengenai intipati penafsiran ayat yang telah dibaca pada malam tersebut. Ia tersangat penting kerana, bukan setakat ayat quran dilafaz pada bibir sahaja, bahkan ia dapat difahami dan dihayati apabila mengatahui makna tersirat di sebalik ayat tersebut.

Program yang bermula selepas magrib ini, alhamdulillah dapat berlansung dengan jayanya. Saya mengharapkan agar program talaqqi ini akan berterusan sampai bila-bila.

Read more...

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP