Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

::Walimatul Urus::

Jumaat, 25 September 2009


Alhamdulillah keluarga kami baru sahaja menyambut kehadiran orang baru. Majlis walimatul urus yang berlangsung pada hari khamis raya ke-5 ini mendapat sambutan yang begitu meriah sekali. Kehadiran waris2 dan para tetamu meriuhkan lagi suasana kenduri di samping bergembira menyambut aidilfitri.

Ini merupakan kenduri yang ke-6 keluarga saya. Selepas di ijab qabul raya pertama yang lepas, kini hanya tinggal 2 anak teruna yang masih study dan bujang, mudah-mudahan dipercepatkan, i.allah. Saya amat bersyukur kerana dapat bersama2 menyambut menantu baru keluarga kami sekaligus dapat merapatkan silaturrahim antara keluarga masing2.


Majlis kenduri berjalan dengan lancar walaupun cuaca agak teruk pada sebelah petang. Kehadiran tetamu berduyung-duyung dan tidak putus sampai ke lewat malam. Memang sungguh penat melayan tetamu yang begitu ramai. Sebenarnya, sebelum hari majlis itu lagi, kami sudah banyak melakukan aktiviti2 bagi membuat persiapan untuk kenduri ini. Bermulanya dari pagi 2 hari sebelum kenduri sehinggalah ke majlis walimatul urus ini.


Mujurla kitaorang disini hidup dalam suasana berjemaah dan tolong-menolong bantu membantu antara jiran tetangga. Saya amat berterima kasih kepada warga kampung yang banyak menolong di sebalik tabir majlis kenduri ini,tanpa bantuan pakcik makcik semua, saya yakin majlis ini tidak dapat berlangsung dengan jayanya.


Harapan saya, semoga perkahwinan abang saya dan isterinya ini mendapat keberkatan dan rahmat dari-NYA dan juga kekal berpanjangan sehingga akhir hayat. Kepada teman2 di luar sana, tolong doakan semoga saya cepat bertemu jodoh isteri solehah mukminah, i.allah...

Read more...

Jumaat, 18 September 2009


Alhamdulilah,kita sekarang berada di penghujung Romadhan, selepas ini, kita semua akan menyambut hari kebesaran ummat islam di seluruh dunia iaitu hari raya aidil fitri. Di kesempatan blog ini, saya ingin mengucapkan selamat hari raya kepada semua sahabat yang mengenali diri saya. Semoga aidil fitri tahun ini penuh memberi makna kepada anda semua.

akhir kata, selamat menyambut debaran syawal kepada semua...
kepada sesiapa yang ingin hantar kiriman salam lebaran ke blog ini, saya amat mengalu-alukan..

Read more...

Renungan bersama

Rabu, 16 September 2009

Adakalanya kita perlu menangis, supaya kita tahu bahawa hidup ini bukan sekadar untuk ketawa dan adakalanya kita perlu ketawa supaya kita dapat menilai betapa mahalnya harga setitis air mata


Sajak IMam BukHari R.A


"Di kala malam yang sunyi sepi
Bani insan tengah tenggelam
dalam tidur dan mimpi
musafir yang malang ini
tersentak bangun pergi membasuh diri
untuk datang menghadap-Mu tuhan


Lemah lututku berdiri
di hadapan-Mu
sedu sedan tangisku keharuan
hamba yang lemah serta hina ini
Engkau terima jua mendekat
bersimpuh di bawah Duli Kebesaran-Mu


Tuhan
Hamba tidak pasti
bagaiman penerimaan-Mu
di kala mendengar pengaduan hamba
yang penuh dosa dan noda ini


Dalam wahyu yang Engkau nuzulkan
Engkau berjanji
untuk sedia menerima pengaduan
dan sudi memberi keampunan


Dan Muhammad Rasul-Mu
yang mulia itu ada nyatakan:
Ampunan-Mu Tuhan lebih besar
dari kesalahan insan
hamba percaya pada tutur kepastian itu
sebab itu hamba datang wahai Tuhan
bukan tidak redha dengan ujian
cuma hendak mengadu pada-Mu
tempat hamba kembali nanti
memohon sakinah, maghfirah dan mutmainnah..

Read more...

oH...TaNaH Air Ku.........


Hari ini merupakan hari ke-27 kita semua menjalani ibadah puasa di bulan. Kita sekarang di penghujung Ramadhan, sekejap pula rasanya masa yang berlalu meninggalkan kita. Perasaan sedih dan silu mengenangkan ramadhan 1430 akan pergi buat selamanya, walaubagaimanapun bersama2 kita doa agar dapat lagi bertemu dengan Ramadhan pada tahun depan i.allah.

Sekembalinya di tanah air ini, tugasan kita semesti akan berubah. Kalau di perantaun sana, kita dikenali student, akan tetapi jikalau pulang ke tanah air, status student akan bertukar. Apa yang saya ingin katakan, terlalu banyak tanggungjawab yang mesti di laksanakan di sini terutama kepada keluarga terdekat. Selain itu, tanggungjawab kepada masyarakat pun tidak boleh di pandang remeh. Ini kerana tidak ramai anak muda mudi pada sekarang yang mampu memikul amanah dan tanggungjawab ini. Sebagai mahasiswa Azhar, sudah menjadi tanggungjawab untuk membimbing masyarakat setempat kepada jalan yang sebenar.

Pengalaman dalam masyarakat dapat memupuk diri kita supaya lebih mesra dengan semua golongan samada genarasi muda mahupun yang tua. Pada mulanya, kita agak kekok untuk bergaul dengan golongon ini, kerana mempunyai fikrah yang jauh berbeza. Walaupun begitu, kita terpaksa berubah mengikut angin dan persekitaran di sini. Golongan kebanyakkan ini merasa kekok untuk bergaul dengan kita, jadi terpaksalah mencemar duli untuk kita beramah mesra dengn mereka, Alhamdulillah, mereka semua mengamalkan hormat-menghormati antara satu sama lain.


Di dalam surah al-mujadalah ayat 11 yang bermaksud:

"Allah akan mengangkat darjat orang yang berilmu di kalangan kamu beberapa darjat"

jikalau kita perhatikan dalam masyarakat kita hari ini, sememangnya golongan yang berilmu ini akan diangkat, mereka semua di beri penghormatan yang amat tinggi dari masyarakat, seolah-olah mereka tempat yang khususn dalam masyarakat.Saya tidaklah termasuk dalam golongan yang alim ulamak, akan tetapi dengan bertitle mahasiswa Azhar, alhamdulillah saya amat bersyukur kerana diberi penghormatan amat baik oleh masyarakat di sini. Mereka semua amat mencintai golongan2 yang senantiasa berjuang untuk agamanya.

to be continue.....

Read more...

Kejar untung tergelincir pahala

Isnin, 14 September 2009


Bulan Ramadhan merupakan bulan yang berkat, setiap amalan yang di lakukan akan di ganda belipat kali. Bulan ini juga merupakan bulan rahmat bagi peniaga2 yang sememangnya senantiasa mencari rezeki di jalan perniagaan ini. Alhamdulillah, kehadiran ramadhan dapat menambahkan lagi pendapatan dan mata pencarian peniaga2.

Sebut pasal berniaga, semestinya akan terbayang keuntungan dari hasil perniagaan tersebut. Islam amat mengalukan ummatnya untuk berniaga, akan tetapi ada disiplin2 yang mesti di patuhi oleh para peniaga. Ramadhan dan Bazar seolah2 satu benda yang amat berkait rapat sekali.

Kalau dperhatikan, ramai peniaga2 pada bulan ramadhan ini, lebih mementingkan keuntungan sementara berbanding keuntungan yang kekal. Mereka sanggup berjaga malam untuk menyiapkan bermacam2 kuih dan makanan untuk dijual di bazar ramadhan. Alangkah baiknya jikalau pada masa yang sama mereka juga bersungguh-sungguh mengejarkan keuntungan pahala yang berlipat ganda.Tapi itulah, hakikatnya tidak ramai yang amik cakna pasal hal ini.

Di dalam sibuk mencari rezeki, kita tidak boleh memandang ikut nafsu keuntungan semata, akan tetapi pandangan kita semesti mengikut pandangan keimanan. Rezeki dari Allah dan telah ditetapkan rezeki kepada kita. Kebanyakannya, tidak ramai memahami konsep rezeki ini, menyebabkan mereka menyibukkan dari menghitung duit dari hasil keuntungan perniagaan sahaja dan melupakan untuk bersama2 menghitung pahala yang berlipat ganda pada bulan mulia ini iaitu dengan memperbanyakkan ibadah samada yang fardhu mahupun sunat.

Jikalau dihamparkan pahala yang berganda ini kepada kita semua, semestinya kita tidak akan melepaskan peluang walaupun satu saat untuk terus beridah dan melakukan amal soleh. Tetapi keuntungan pahala adalah rahsia yang menyebabkan kita alpa leka lalai dan hanya mengejar keuntungan yang nampak di hadapan mata sahaja.

Pada bulan ramadhan ini, kita sedang melakukan bisnes dengan Allah, alangkah ruginya kita jikalau melepaskan peluang keemasan dengan tawaran2 ganjaran yang cukup2 banyak. Bisnes pahala ini merupakan bisnes yang kekal dan dijadikan duit pada kehidupan akhirat nanti. Akan tetapi, bisnes dengan manusia adalah bisnes yang tidak kekal kerana kita akan meninggal harta kekayaan dunia apabila ajal datang menjemput kita.

Kita sekarang di penghujung ramadhan, yang mana telah di janjikan pelepasan dari api neraka. Senantiasalah kita semua memperbanyakkan doa agar kita semua dijauhkan dan dibuang senarai ahli neraka, nau'zubillah....

Read more...

Alhamdulillah

Ahad, 13 September 2009


Alhamdulillah, berkesempatan juga saya untuk mengupdatekan blog yang serba kekurangan ini.


Hari ini merupakan hari ke-12 saya di tanah air, alhamdulillah.
kehidupan di sini sangat selesa dan bagus.


Sempena bulan ramadhan mulia ini, banyak aktiviti yang dilakukan, tugasan dan tanggungjawab cukup banyak.Alhamdulillah, saya dapat menunaikan semampu yang boleh.


Kesempatan cuti ini, banyak juga aktiviti yang terpaksa di lakukan. Tugasan imam terawih menjadi suatu kebiasaan, kerana ini merupakan tanggungjawab yang sememangnya suatu perkara biasa dan rutin setiap kali bercuti di Malaysia.


Selain itu, banyak juga program2 lain yang turut serta, seperti program iftar jamai , Qiamullai dan sebagainya. Secara keseluruhannya, kehidupan di tanah air lebih sibuk dengan tanggungjawab kemasyarakatan berbanding kehidupan di bumi Mesir yang banyak menyepi dan sibuk mentelaah pelajaran.


Apa yang saya boleh kongsikan, persediaan awal amat di perlukan untuk kita turun dan berkhidmat kepada masyarakat setempat. Pada masa sekarang, tidak ramai yang mampu memegang amanah yang cukup berat ini. Pengalaman dan ilmu yang akan membantu kita bagi menghadapi sebarang rintangan mehnah tribulasi dalam menyampaikan ilmu kepada masyarakat di tanah air.


i.alllah akan saya kongsikan pada posting akan datang........

Read more...

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP