Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

::Ikhtilat>>>>::

Khamis, 28 Mei 2009

Assalamua'laikum.. secebis peringatan buatmu yg bergelar daie daeiyah...

blogger-emoticon.blogspot.comPersoalan mungkin, ikhtilat (percampuran) IKHWAH dan AKHAWAT, Bagaimana dengan kita?. Sesungguhnya menjadi kewajipan bagi seseorang muslimin-muslimat yang beriman kepada Allah dan Rasul itu menjauhi ikhtilat yang haram antara lelaki dan perempuan. Hendaklah seorang wanita itu apabila telah cukup ilmu dan fahamnya dan terlibatnya di dalam dakwah untuk memastikan dirinya jauh dari ikhtilat (percampuran lelaki-perempuan) yang bukan mahramnya. Perlanggaran batas-batas pergaulan muslimin-muslimat masih terjadi dan hal ini mungkin disebabkan kerana :

1. Belum mengetahui batas-batas pergaulan.
2. Sudah mengetahui, namun belum memahami.
3.. Sudah mengetahui namun tidak mahu mengamalkan.
4. Sudah mengetahui dan memahami, namun tergelincir kerana lalai.

Kita mungkin sibuk menghiasi penampilan luar kita dengan menyimpan janggut, berkopiah ataupun dengan tudung labuh warna-warni. Kita sibuk berhiaskan simbol-simbol front Islam namun lupa substans Islam. Kita bersungguh belajar ilmu Islam namun tidak fokus pada pemahaman dan amal. Aktivis sekular tidak lagi segan dengan kita!!!

Seorang ustaz bercerita bahawa ada aktivis sekular yang berkata kepadanya, “ Ustaz, dulu saya respect pada Islamic student, pakai tudung labuh, berkopiah kerana pandai menjaga pergaulan muslimin-muslimat, namun kini mereka sama saja dengan kami. Kami jadi tak segan lagi.”

Ungkapan aktivis sekular di atas memalukan kita selaku jundi-jundi yang ingin memperjuangkan agama-Nya. Menjaga pergaulan lelaki-perempuan memang bukanlah hal yang mudah kerana fitrah lelaki adalah mencintai wanita dan demikian pula sebaliknya. Hanya dengan keimanan yang kukuh dan mujahadah sajalah yang membuat seseorang dapat istiqomah menjaga batas-batas ini. Pelanggaran batas-batas pergaulan Ikhwah dan Akhawat masa kini
blogger-emoticon.blogspot.com
1. Tidak Menundukkan Pandangan ( Gadhul Bashar )
Bukankah ada pepatah yang mengatakan, “ Dari mana datangnya cinta ? Dari mata turun ke hati”. Maka jangan kita ikuti seruan yang mengatakan, “Ah, tidak perlu gadhul bashar, yang penting kena jaga hati!” Namun, bukanlah menunduk pandangan sehingga terlanggar tiang tapi cukup sekadar kita memastikan pandangan kita terjaga daripada melihat sesuatu yang tidak syarie. Lelaki memandang wanita dengan penuh nafsu dan tidak alah juga wanita yang berkelakuan demikian walau tampil “warak berbungkus”.

2. Couple
Duduk berdua di taman-taman, tepi-tepi malah ada yang lebih licik dengan menggunakan platform rasmi yang bernama ‘meeting’ ditempat2 yang mencurigakan. Walaupun kebanyakan masyarakat pelajar Azhar mahupun masyarakat arab tidak mempedulikan sebegini kerana menganggap ustaz-ustazah yang berduaan ini sedang berdiskusi tentang Islam dan tugas, namun apapun alasannya, maka menutup pintu fitnah ini adalah langkah terbaik dan wajib bagi kita.

blogger-emoticon.blogspot.com
3. “Chop awal2” Untuk berkahwin
“Bagaimana, ustazah? Tapi tiga tahun lagi baru kita kahwin. Ana takut enti diambil orang.” Akhawat belum tamat belajar sehingga ‘dichop’ seorang ikhwah untuk menikah kerana takut kehilangan, padahal belum pasti hasrat itu akan tercapai. Hal ini sangatlah berisiko dan boleh mendatangkan permusuhan dan perpecahan bukan setakat semasa belajar, malah akan berlanjutan ke tanah air. Bukankah Nabi sallahu Alihi Wasallam sendiri melarang kita daripada ‘chop awal’ atau bertunang terlalu lama. Dengan kata mudah ‘kalau rasa diri sudah berpunya dan serius dalam hubungan, eloklah dipercepatkan urusan akad antara keduanya takut-takut terjerumus kekancah maksiat.. Justeru, mana mungkin hubungan suci suami isteri akan terbina kekal di atas timbunan sampah kemaksiatan.’


4. SMS Tidak ‘Urgent’
Saling berchatting via SMS mengenai hal-hal yang tak ada kaitannya dengan da’wah, sampai tak sedar kredit dah habis. Sudah tiba masanya kita matang dan bermuhasabah dengan kehadiran teknologi yang sudah sekian lama kita nikmati. SMS tidak sepatutnya dijadikan medan melempiaskan nafsu serakah dengan berabang-sayang tapi sepatutnya dimanfaatkan untuk tujuan yang lebih murni dan berfaedah untuk menempah tiket ke syurga Allah Subhanahu Wataala.
blogger-emoticon.blogspot.com

5.Yahoo Messenger/Chatting Yang Tidak ‘Urgent’
YM adalah termasuk satu kemudahan. Tidaklah berdosa bila ingin menyampaikan hal2 penting di sini. Namun menjadi bermasalah bila topik perbicaraan melebar entah kemana dan tidak fokus pada da’wah kerana khalwat secara maya mudah untuk berlaku. Firman Allah Subhanahu Wataala : Rasulullah s.a.w bersabda,
“ Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka jangan sekali-kali dia bersendirian dengan seorang perempuan yang tidak bersama mahramnya, kerana yang ketiganya ialah syaitan.” (HR. Ahmad)

Penutupblogger-emoticon.blogspot.com
Ikhtilat Ikhwah dan Akhawat, seksiskah kita? Berdasarkan dalil-dalil yang dikemukakan, jelaslah kepada kita bahawa pergaulan atau ‘ikhtilat’ di antara lelaki dan wanita tanpa sebab-sebab munasabah yang dibenarkan adalah dilarang sama sekali dan membawa kepada dosa. Maka sewajarnya ke atas kaum Hawa menjaga batas-batas pergaulan hariannya dengan kaum Adam. Ini kerana ‘ikhtilat’ yang melanggar batas2 syariat akan menyebabkan fitnah serta kerosakan hati dan akhlak di dalam kalangan masyarakat Islam. Seterusnya ia boleh menjatuhkan martabat wanita itu sendiri. Jadilah lelaki yamg mampu membela dan memimpin kaum hawa ke jalan yang membawa mereka ke syurga.

Bukankah sekiranya kita sayangkan seseorang, sayang kita akan lebih bermakna jika kita sama2 memperoleh syurga. Mana mungkin lafaz sayang dan kasih kita terpalit lumpur yang natijahnya adalah neraka. Lupakan persoalan salah siapa antara kita tapi letakkan pertanyaan dalam benak sanubari kita, Ikhtilat antara ikhwah dan akhawat, bagaimana dengan kita? Adakah kita terlibat sama?. Jangan sampai suatu masa anak cucu kita mentertawakan dan menghukum kita lantaran salah laku yang kita adakan hari ini. Wallahu ‘alam.
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com>>>>>

Read more...

::Najah-najah::

Khamis, 21 Mei 2009

blogger-emoticon.blogspot.comAlhamdulillah,ana panjatkan alfu syukran(beribu-ribu kesyukuran) kepada Allah (saw),kerana terlalu banyak nikmat yang di kurniakan kepada kita semua.Hari nie,keluar natijah imtihan(result),alhamdulillah sekali lagi,ana termasuk antara pelajar yang najjah.Pada masa ini,tiada lagi lafaz yang mampu di ucapkan, melainkan ucapan Ya Rabb, Ya Allah, Ya Hayyu Ya Qayyum.Sesungguhnya kejayaan ini,amat bermakna buat ana selaku student di sini.Ucapan terima kasih juga kepada semua sahabat & sahabiah yang turut mendoakan kejayaan kami di sini,mungkin tanpa doa & sokongan anda semua,kami tidak dapat merasakan nikmat kejayaan ini.

Bagi ana,kejayaan dalam exam,bukanlah kejayaan yang sebenarnya lagi,kerana exam hanyalah wasilah kepada ilmu yang di pelajari,akan tetapi kejayaan yang hakiki adalah sejauh mana kita istiqomah dalam pengamalan ilmu yang di pelajari.Ramai orang belajar,tetapi tidak mempraktik ilmu yang di pelajari.Kata2 hukamat ada menyebut..

blogger-emoticon.blogspot.com"al-ilmu bila amali ka-ssyajari bila thamari"
ilmu yang di pelajari tapi tak mengamalkannya seperti sebatang pokok yang tidak berbuah.

ini menunjukkan kepentingan dalam pengamalan ilmu yang di pelajari,kerana ilmu yang tidak di amalkan seperti sebatang pokok yang hidup,tetapi tidak mendatang manfaat kepada kita semua.Bersama-sama kita berusaha & berdoa agar kita tidak termasuk dari golongan yang seperti ini.

blogger-emoticon.blogspot.comKembali tajuk asal, sebenarnya di sebalik tabir sebuah kejayaan itu,ade menyingkat seribu satu rahsia resepi kejayaan.Antara resepi kejayaan yang ana dapat kongsikan adalah istiqomah dalam berjemaah solat 5 waktu.Tidak ramai orang mampu untuk menjaga solat jemaah mereka,kerana mereka lebih suka untuk solat secara bersendirian.Sebenarnya,kalau nak cerita pasal kelebihan solat jemaah nie,cukup2 banyak,takpe la..di lain posting la yer..hehe

Selain dari itu,senantiasa melazimi & membasahi lidah dengan zikrullah,seperti membaca al-quran.Hati kita akan lebih tenang bila banyak menyebut kalimtullah.Ana mewajibkan pada diri untuk murajaah quran setiap hari, mengikut jadual yang di tetapkan sebagai seorang hamalatul quran.

blogger-emoticon.blogspot.comKepada yang tidak berjaya,jangan la bersedih,pasrahkan kepada Allah,mungkin itu adalah ujian kepada kita bagi mengkifarah dosa2 yang lampau.Ana mendoakan antum najjah kabir pada exam dhor thani(exam kali ke-2)I.allah..

Akhir kalam,terima kasih la kepada semua yang bersama2 mendoakan kejayaan kami,termasuk ibu-ayah di Tanah Air.Tanpa doa anda semua,kejayaan yang kami kecapi ini tidak mungkin di prolehi.
blogger-emoticon.blogspot.com

Read more...

::Muslimah bukan hiasan::

Rabu, 20 Mei 2009

blogger-emoticon.blogspot.comSiang berlalu diganti malam, bulan bercahaya ditemani bintang, langit pula setia memayungi bumi. Segalanya taat mematuhi sunnah alam, Maha Suci Allah Kaulah sebaik-baik pengatur makhlik dan sebijak-bijak pentadbir. Benarlah fitrah Hawa dicipta demi menemani dan menghibur Adam yang kesepian. Tak sama kemampuan, berlainan watak, berlainan citarasa jua berlainan sifat itulah makhluk yang bergelar Adam dan Hawa.

Teralpa seketika si Adam memimpin si Hawa mengharungi liku mehnah kehidupan. Semua ini kerana goyahnya iman dipandu hasutan dan bisikan syaitan. Benarlah khitob Allah yang menyatakan sesungguhnya syaitan itu musuh utama manusia yang nyata. Duhai muslimat anda pastinya sedar bahawa si Adam tertewas kerana terpesona dengan kecantikan yang anda miliki. Kenapa tidakku katakan begitu…bukankah fitrah insani itu terlalu cenderung jiwanya kepada sesuatu yang diistilahkan ‘cantik’, ‘molek’, ‘menawan’ dan sebagainya. Benar atau tidak muhasabahlah diri dan bukalah diari kehidupan yang lalu dan gunakanlah anugerah akal dan hati anda untuk membeleknya satu persatu.

Cantik itu adalah anugerah semulajadi yang Allah berikan kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Ada orang rupa parasnya menarik, ada pula paras tubuhnya molek, segalanya akan berubah apabila anda terlupa untuk memeliharanya. Walau pelbagai cara yang wujud untuk anda perolehi ingatlah sesungguhnya wudu’ itu menceriakan wajah, tahajjud itu menceriakan hati, solat itu pula riadhah harian bagi kita. Bila anda sudah cantik pada zahirnya maka cantikkanlah batin anda sebaik mungkin, kerana apalah nilai sebuah kecantikan jika dicemari dalamannya oleh benda-benda yang berkarat dan rosak.

“Wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji dan lelaki yang keji adalah untuk wanita yang keji dan wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik”, begitulah bunyi firman Allah.Berpandukan ayat ini, ingatlah muslimat bahawa orang-orang yang baik daripada golongan solihin tertarik dengan kecantikan iman yang anda miliki. Sesungguhnya kelembutan budi, keindahan akhlak, ketaatan dan kebijaksanaan anda menjadi igauan mereka.

Taqwa merupakan penyelamat Nabi Yusuf a.s daripada termakan pujuk rayu Zulaikha. Bukannya kita tidak kenal betapa cantiknya Zulaikha, namun Yusuf takkan terpedaya dengannya. Terlepas Nabi Yusuf a.s bukan kerana takut bahawa Zulaikha adalah milik majikannya tetapi adalah kerana takutkan Allah yang Maha Melihat. Begitulah wahai Adam jangan tertewas kamu akan godaan dan pujuk rayu si Hawa.

blogger-emoticon.blogspot.comMata itu bebas melihat ke mana sahaja dan ia mudah terfokus kepada sesuatu yang menarik. Berlaku adillah duhai muslimat, peliharalah mata-mata itu dengan menutup aurat milikmu agar anda terselamat daripada bahana yang tidak diingini dan janganlah hendak menggunakan pula pepatah lama “masuk kandang kambing mengembek dan masuk kandang harimau pula mengaum”. Cukuplah rasanya kecantikan yang anda miliki buat tatapan suami tercinta.

Wahai muslimat, Jangan sesekali mencari masalah dengan melunakkan dan memanjakan suaramu di hadapan ajnabi. Bukannya kalian tidak mengetahui bahawa itulah pengetuk gelora jiwa si Adam. “Sesungguhnya nyanyian yang membawa kepada asyik masyuk itu boleh menimbulkan sifat munafiq di dalam hati, sepertimana air yang menumbuhkan tanaman”, begitulah sabda Rasulullah SAW sebagai pedoman hidup bagi umat sepanjang zaman.

blogger-emoticon.blogspot.comKeranamu ‘muslimah’ kacau dibuatnya, keranamu jua ummah tersia, keranamu ranaplah daulah, keranamu iman bergoyang, keranamu muslimah, insan yang bergelar lelaki tertewas....

Mari duhai muslimahku bersama koreksi diri, perhatikanlah kaum sejenis di sekeliling anda. Tergamakkah diri merelakan mereka dibuai tiupan taghut laknatullah itu. Alaf baru, alaf baru juga, tapi awas, jangan diperbaharui hukum Allah yang tersedia ada. ‘Baru’ itu hanya untuk kuffar yang merasa hidup masih jauh penghujungnya, bukankah kita diajar untuk merasakan kematian itu kian hampir. Syukurilah anugerah kecantikan semulajadi dengan hiasan iman dan taqwa. Ingatlah anugerah itu bukan milik anda bahkan pinjaman sebentar cuma sebagai ujian Allah buat ciptaannya. Perindahkanlah lagi hidup anda dengan adab dan tawaduk kerana biadap dan takabbur itu adalah kehinaan di mata manusia.

Bicara tentangmu muslimah takkan hilang daripada lisan mahupun mata pena. Betapa uniknya peribadimu mampu menarik perhatian untuk membicarakan tentangmu. Ingatlah duhai muslimat, anda boleh hidup cara mana yang anda suka, tetapi jangan lupa, anda akan mati. Anda boleh kerja cara mana yang anda suka, tetapi jangan lupa, anda akan menerima balasannya. Anda boleh kasihi sesiapa yang anda CINTA tapi jangan lupa, anda akan berpisah jua.

Jadilah sebagaimana serikandi muqarribat silam nan agung dan janganlah berangan untuk menjadi mawar mewangi nan menawan yang dipuja ramai kerana pujaan itu hilang bersama hadirnya (mati). Layaklah kiranya, pujaan dan sanjungan itu buat pencipta segala kesempurnaan.

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com........

Read more...

::Haflah khatam Quran::

Selasa, 19 Mei 2009

Di Majis Haflah Khatam Quran
Majlis Haflah quran(khatam) sememangnya menjadi kebiasaan pelajar2 di sini,blogger-emoticon.blogspot.comSelepas menamatkan bacaan quran dengan seorang syeikh,pasti seorang pelajar akan membuat majlis haflah ini,sebagai tanda kesyukuran kerana dapat mengkhatam quran.blogger-emoticon.blogspot.com

Boleh dikatakan setiap bulan,majlis haflah ini di adakan.Pelajar yang ingin mengadakan Haflah boleh membuat pilihan sendiri
blogger-emoticon.blogspot.comuntuk mengadakan majlis ini,samada secara berkumpulan @ individu.Pada kebiasaannya,majlis ini diadakan atas kesepakatan bersama.Mungkin di sebabkan kos yang tidak tinggi bila diadakan secara beramai2.

Didalam majlis ini juga,pelajar akan menamatkan quran sehingga khatam bermula surah Ad-dhuha > An-nas.Selepas tamat pembacaan,Syeikh akan memberi sedikit khutbah dan kata taujihadblogger-emoticon.blogspot.comkepada pelajar supaya terus bersamangat untuk belajar ilmu yang paling mulia.Selepas itu,upacara penyampaian sanat diadakan,Pelajar akan menerima sanad dari Syeikh mengikut sanad bacaan yang di talaqqi dengan Syeikh.

Pelajar bersama sanad masing2

Sebagai acara penutupnya,tetamu yang memeriah haflah ini disajikan dengan hidangan yang cukup lazat,memang seronok,blogger-emoticon.blogspot.comkerana masakan di Haflah dapat menghilangkan kerinduan masakan Malaysia.Semoga majlis haflah dapat di teruskan dan berkekalan sehingga generasi akan datang.
^.~...

Read more...

::Teman tapi MESRA::

Sabtu, 16 Mei 2009

TEMAN tapi mesra. Ungkapan terbabit sering kedengaran di bibir anak muda, tetapi kadangkala mengelirukan bagi sesetengah pihak, namun yang pasti ia merujuk kepada perhubungan antara lelaki dan perempuan.

Berkawan tidak salah, bahkan digalakkan kerana ia selaras dengan fitrah dan membawa banyak manfaat sehinggakan dapat membuatkan hidup lebih ceria.Cuma, berwaspada apabila kawan lebih daripada had, terlalu rapat dan intim, malah sanggup mengorbankan harga diri.Justeru, Islam menasihati umatnya sentiasa memelihara kesopanan dan tata cara sepanjang masa, terutama apabila bersosial dan berkawan, supaya kebaikan terjaga.



Ulama tersohor, Sheikh Yusuf Al-Qaradawi, berkata hubungan di antara lelaki dan wanita tidak ditolak secara keseluruhan.Bagaimanapun, beliau menggariskan beberapa syarat hubungan di antara kedua-dua jantina terbabit, dengan saling merendahkan pandangan dan memastikan tiada pandangan yang disusuli nafsu.Menurutnya, wanita Islam juga patut prihatin terhadap kod pakaian Islam, yang menutupi seluruh badan, tidak ketat dan menggambarkan bentuk badan.



“Akhlak yang umum sepatutnya diamalkan. Dalam perkataan lain, seorang wanita sepatutnya serius dalam ucapan dan tertib cara berjalan dan melawan godaan syaitan. Tiada wangian dipakai dari rumah.”


Nabi s.a.w bersabda, maksudnya: “Mana-mana wanita yang memakai wangian dan kemudian berjalan melalui sekumpulan lelaki dan mereka mencium wangian itu, dia adalah penzina.”



Al-Qaradawi juga berkata, lelaki dan wanita (bukan mahram) tidak dibenarkan bersama di satu tempat yang tiada lelaki lain.Bagaimanapun, perkembangan mutakhir mendapati fenomena memiliki teman istimewa kian menjadi-jadi, seolah-olah ia suatu kebiasaan.Apabila teman terbabit berkelakuan di luar jangkaan, timbullah keburukan, malah bagi pelajar prestasi pelajaran merosot, selera makan menurun, bahkan untuk hidup pun tidak bersemangat.


Perhubungan intim yang membawa kepada pertemuan sosial atau ‘dating’ boleh mengundang pelbagai mala petaka, seperti rogol, pembunuhan dan persundalan.Berikutan itu, ramai di kalangan gadis menderita secara senyap, tidak memberitahu sesiapa kerana takut atau malu,walaupun sesetengah mereka cuba memilih untuk bersuara bagi mendapatkan pembelaan, ia hanya membabitkan sebilangan kes tertentu.

Hari ini, bukan sedikit anak muda yang berada dalam keadaan mengelirukan dan keterpaksaan, bersama masa depan yang kabur selepas terjebak dalam perhubungan intim dengan pasangan masing-masing.


Oleh itu Islam menasihati umatnya berwaspada apabila bersosial dan jangan sampai merugikan diri dan keluarga.



Hakikatnya berkawan tidak salah tetapi jika melanggar nilai agama lebih-lebih lagi bertemu dan berdua-duaan, ia dilarang sama sekali.Allah memerintahkan kita bukan saja menahan diri daripada zina tetapi menjauhi daripadanya.


Nabi Muhammad s.a.w menegaskan: “Apabila seorang lelaki dan wanita duduk bersama mereka ditemani teman ketiga (yang membisikkan kejahatan kepada mereka).”

Read more...

::Syeikh Abd Nabi::

Khamis, 14 Mei 2009

.
Syeikh Abd Nabi merupakan salah seorang tenaga pengajar di Maahad Qiraat Shoubra.Beliau berkelulusan Ijazah(Hons) pangkat MUMTAZ di Maahad Qiraat.Beliau kini mengajar pelajar melayu yang menuntut di Maahad ini,samaada di dalam kelas kuliah @ kelas talaqqi di Masjid Khozandarah.

Kelebihan Syeikh Abdul Nabi,adalah beliau boleh bertutur dalam bahasa Melayu,kerana beliau pernah menjadi salah seorang tenaga pengajar di Maahad Tahfiz di Malaysia.Selain itu, sikap & sifat mesra beliau menarik ramai anak muda pelajar di Maahad Qiraat ini, untuk menimba & mengambil ilmu daripada beliau.

Setiap hari, beliau mempunyai jadual pengajaran yang penuh, boleh di katakan memang terlalu sibuk mengajar pelajar di sini.Selain dari masa mengajar di Maahad, beliau juga mengajar quran & qiraat di Masjid Khozandarah selepas kelas Maahad.Bagi pelajar yang talaqqi dengannya,kesempatan ini di gunakan dengan sepenuhnya.Pada kebiasaannya,pelajar yang tinggal berjauhan dengan Maahad sahaja bertalaqqi dengan beliau pada waktu ini.

Selain itu,beliau juga secara terbuka mengalukan kepada para pelajar untuk datang bertalaqqi di rumah beliau,tapi ada sedikit perubahan masa, jikalau talaqqi di Masjid Khozandarah,masanya bermula selepas kelas sehingga waktu Asar, akan tetapi perubahan masa pada waktu malam bagi pelajar yang berminat untuk talaqqi di rumah syeikh. Di kesempatan ini,ramai juga pelajar yang mengambil bahagian untuk datang bertalaqqi quran & qiraat dengannya.

Kami di sini,masing-masing berlumba untuk bertalaqqi quran dengan masyayiekh di sini,bukan setakat dengan Syeikh Abd Nabi sahaja,bahkan masih ramai lagi syeikh2 yang mantap & hebat. Kami di sini,boleh membuat pilihan tersendiri untuk bertalaqqi dengan mana2 syeikh yang ada di sini.Pengalaman yang hebat sebegini memang takkan di prolehi di bumi Malaysia.
^.~........

Read more...

::Kenali Maahad Qiraat 2::

Rabu, 13 Mei 2009

Bismillah,pada kali ini,rase ingin menyambung mengenai pengenalan Maahad Qiraat kepada pembaca yang setia berkunjung ke blog ini.Ini adalah posting yang ke-2 mengenai Maahad Qiraat."Selamat membaca"..

1] PENUBUHAN

Pengajian Qiraat telah menempa era pembangunan ilmu dalam sejarah Al-Azhar sebagai Badan Pendidikan yang terulung di dunia dengan penubuhan Maahad Qiraat Al-Azhar pada tahun 1945 di Masjid Khozandarah, Shoubra. Penubuhan tersebut secara langsung meletakkan pengajian Qiraat setanding dengan pengajian-pengajian ilmu Islam yang lebih maju menurut perspektif pembangunan ilmu Islam itu sendiri.

Sesungguhnya usaha suci Al-Azhar untuk melahirkan Masyaiekhul Qiraat sebagai golongan Ulul Albab yang meneruskan tuntutan syariat mendidik umat Islam melalui bacaan Al-Quran yang mutawatir dan memelihara kesahihan bacaan Al-Quran itu harus diberi penghormatan oleh umat Islam di seluruh dunia.

2] PENGAJIAN

Maahad Qiraat Al-Azhar mempunyai sistem pengajian tersendiri yang dibentuk oleh Al-Azhar berdasarkan kaedah salafi yang menggabungkan pengetahuan usul Al-Quran dan Qiraat dengan kemahiran menguasai pembacaan Al-Quran yang praktikal secara hafaz sebagai pra-syarat mutlak kelayakan.

Penekanan dari sudut hafazan dan ingatan serta pendedahan yang luas memahami kaedah talaqqi dan musyafahah yang mendasari rukun Al-Quran yang sahih, insyaAllah melahirkan lulusan berketerampilan tinggi dan mantap sebagai penyumbang utama pada umat Islam ke arah merealisasikan pembacaan Al-Quran yang mutawatir lagi sahih.

3] PENUTUP

Alhamdulillah dengan izin Allah s.w.t Maahad qiraat Al-Azhar meneruskan sumbangan bakti sucinya kepada umat Islam seluruh dunia bagi melahirkan golongan ilmuan Al-quran dan Qiraat dalam membantu kemantapan dan keutuhan ilmuan Islam.

Suatu yang tidak dapat dinafikan dalam lipatan sejarah peradaban ilmu-ilmu Islam, Qiraat merupakan antara bidang ilmu Islam yang mulia serta terulung dalam memahami kesucian islam. Mukjizat Nabi Muhammad s.a.w yang terpelihara dari sebarang bentuk penyelewengan hingga ke ahari kiamat.

Al-Azhar sebagai badan Islam yang menerajui institusi-institusi pendidikan dunia Islam terus meyakinkan umat Islam terhadap kewibawaan Maahad Qiraat Al-Azhar sebagai sebuah pusat pengajian Al-Quran dan Qiraat yang unggul dan terulung di dunia.

Mudah-mudahan dengan keberkatan Al-Quran dan kemuliaannya, Maahad Qiraat Al-Azhar akan terus dikunjungi oleh penghafaz-penghafaz Al-Quran seluruh dunia sebagai waris ilmu Islam yang paling berharga.

Firman Allah s.w.t mafhumnya : "Kemudian kami jadikan Al-Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dikalangan hamba-hamba Kami, maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri, dan di antara mereka ada yang bersikap sederhana, dan di antara mereka pula ada yang mendahului orang lain dalam berbuat kebajikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dartipada Allah semata-mata)".

Read more...

::Maahad & cabaran::

Setiap tempat mempunyai cabaran & ujian yang tersendiri,lain tempat maka lain cabaran yang kita hadapi. Sebenarnya, setiap orang pasti akan di uji oleh Allah (saw), akan tetapi Allah tidak pernah menzalimi hamba-Nya,kerana Allah tidak akan menguji hamba-Nya diluar kemampuan hamba-Nya.Pada makna kata lain,setiap ujian & cabaran yang Allah uji kepada kita,itu adalah di dalam kemampuan diri kita.

Sebut pasal cabaran,di sini memang sungguh hebat cabaran yang terpaksa di tempuhi & di lalui kamidi sini. Antara cabaran yang paling besar adalah istiqomah dalam melakukan perkara2 yang baik.Sebagai contohnya,mewajibkan pada diri sendiri untuk menghadiri kelas2 pengajian yang formal & tidak formal.Di sini,semua bergantung pada diri sendiri,sesiapa yang rajin & tekun dia berjaya,dan sebaliknya bagi pelajar yang tidak tekun & bersungguh dalam mencari ilmu ini,maka hasilnya adalah kurang baik.

Kehadiran tidak wajib,walaupun diwar-warkan,kehadiran wajib.Cabaran untuk menghadiri ke Maahad,satu cabaran yang agak besar,kerana ramai yang memilih untuk tidak menghadiri ke Maahad sini,kalau di kira purata,memang jumlah yang terlalu amat sedikit kalau nak di nisbah dengan jumlah pelajar di sini.Bagi pelajar yang rajin & bersungguh,mereka cuba memperwajibkan kehadiran ke kelas.

Maahad qiraat pandangan di luar

Selain itu juga,peluang untuk bertalaqqi bersama syeikh2 di sini amat banyak.Di Maahad Qiraat kami,terdapat satu masjid yang menjadi simbol kepada Maahad sini.Masjid Khozandarah(masjid di maahad) merupakan lambang kegahhan bumi Shoubra.Bagi sesiapa yang berkunjung di sini,akan rasa kagum dengan kehebatan para pelajar yang sedang bertalaqqi di Masjid ini.

Masjid Khozandarah menjadi saksi ketekunan & kesungguhan alim ulamak dulu kini & selamanya,kerana di sinilah tempat kami bertalaqqi & tasmi' quran bersama masyayiekh(syeikh2) yang cukup2 hebat.Masjid ini mempunyai 4 penjuru,dan di setiap penjuru ada seorang syeikh yang sedang mengajar & mensyarah ilmu al-quran kepada pelajar yang menghadiri kelasnya.Memang sungguh tenang dan hebat bila kita betul2 berada di sini.

Pengalaman bertalaqqi dengan syeikh,cukup membuatkan kita rasa kerdilnya diri ini.Kejahilan dalam diri kita yang terlalu amat sangat.Kehebatan syeikh di sini,kullu fis ssudur(semua ada dalam dada).Masya-ALLAH,memang sungguh hebat,bila mereka membentangkan suatu syarahan ilmu,terserlahla kehebatan ilmu yang ada dalam diri meraka.

bersambung lagi....

Read more...

::Hafaz Quran::

Selasa, 12 Mei 2009

Hafaz quran adalah fardhu kifayah kepada ummat,belajar tentang ilmu quran merupakan fardhu kifayah juga.Ini dikuatkan lagi dengan hadis Nabi(saw):

خيركم من تعلم القران وعلمه
"sebaik-baik kamu adalah orang belajar ilmu quran & mengajar ilmu"

Menghafaz quran merupakan bukan suatu perkara yang mudah,ini kerana proses penghafalan memerlukan ketekunan dan kekuatan ingatan untuk mengingat ayat quran yang di hafaz. Walaubagaimanapun,quran merupakan mukjizat yang diwahyukan kepada Nabi (saw),jikalau di buat perbandingan diantara proses penghafazan quran & syair2 arab yang lain,jauh lebih mudah dan senang untuk menghafaz dan mengingat al-quran.Ini berdasarkan pengalaman kami sebagai hamalatul quran(penjaga quran) di Maahad Shuobra di sini.

Di bumi Mesir,kita di ajarkan dengan sistem penghafalan,semua madah(subjek) dalam Bahasa Arab dan mesti di hafaz.Menjadi masalah yang besar bagi pelajar yang agak malas untuk menghafaz,kerana soalan exam terlalu pendek & ringkas,tetapi memerlukan jawapan syarahan @ karangan daripada pelajar,menjadi kewajipan untuk menghafaz semua fakta2 dan ilmu2 yang berkaitan dengan kos yang diambil.

Di antara benda yang paling penting untuk di hafaz,adalah quran.Teras pendidikan Azhar,adalah berdasarkan quran & sunnah.Menjadi subjek yang wajib untuk menghafaz quran mengikut sukatan dan kadar yang tertentu.Akan tetapi,bagi kami di Maahad Shuobra,kullu muqarra(semua quran adalah sukatan).Ini bermakna,sukatan untuk pelajar di sini,3O juz quran bermula dari tahun 1-3.Semasa imtihan(exam) sukatan quran 30 juz juga,samada untuk ujian syafawi(lisan) ataupun tahriri(tulisan).Sukatan yang terlalu banyak dan agak membebankan ini,mendatangkan sedikit masalah kepada pelajar di sini,maklumla untuk menjaga quran,memerlukan kekuatan & kesungguhan yang jitu serta istiqomah dalam murajaah(mengulang) quran.

Bagi penghafaz quran,menjadi kewajipan untuk murajaah quran sekurang-kurangnya,1-3 juz sehari dan usaha murajaah ini mesti berterusan.Kewajipan untuk mengkhatam quran mesti tidak kurang dari 2 minggu.Jikalau kita tidak mengikut disiplin dan ketetapan ini,agak susah untuk menjaga dan mengingati quran.

Menghafaz quran adalah perkara yang amat mudah,tetapi untuk menjaga dan mengekalkan hafazan merupakan perkara yang cukup susah dan payah.Ramai orang yang menghafaz quran,tetapi tidak dapat mengingati quran dan ayat2 yang di hafaz.Masalah seperti ini, merupakan perkara yang biasa bagi penghafaz quran,akan tetapi bagi pelajar yang tekun, Insya-Allah masalah ini dapat di atasi dan di setlekan.Pelajar yang tidak cakna sahaja,biasanya agak bermasalah dalam penjagaan quran ini.

Setakat ini dulu perkongsian daripada ana,sebagai muqaddimah sebagai seorang yang terpilih daripada hamalatul quran.Insya-Allah selebihnya,akan di kongsi pada posting akan datang..
see & wait....

Read more...

::sembang2 exam 2::

Jumaat, 8 Mei 2009

ali:nie..betol cakap hang tu..memang susah nak duga,kadang2 tu,ada orang jawab bukan nya,baik sangat pown,tapi bile keluar result, SOFI(najjah),banyakkanlah berdoa,i.allah kita semua najjah..

abu:aku setuju sangat ngan hang..hhm...kalau kita pikir balik,sebenarnya bukan susah nak najjah ni,cuba hang bayangkan kertas soklan pekse tu,hhm..dah la satu helai kertas je,pahtu plak,ade 3 soklan jer,tapi memang takde pilihan la..kene jawab semua..hehe..

ali:tu la...lagi plak kan..markah lulus 10 @ 15 jer..kalau pikir balik,memang banyak mudah la..hehe..tapi ingat,benda kecik jangan pandang mudah,kita memang nak score 10 @ 15 markah je,hang ingat mudah2 ke nak tackle markah tu.

abu:hhm..aku tahu tu..memang susah,aku dengar kata,kalau kite tak jawab sampai separuh @ lebih buku jawapan tu,jangan nak harap untuk najjah le..hehe..

ali:ye..aku pown dengar gitu jugak..susah sangat la..hhm..takpe,tugas kite berusaha membaca dan mengulangkaji madah(subjek) ni,yang selebihnye kite serahkan kepada Allah..hhm..Allah takkan mensia-sia kan usaha hambanya.

abu:hhm..ape pendapat hang,ramai pelajar2 sekarang nie,study untuk exam,bukan untuk ilmu sepenuh nye..

ali:aduzZ..pedih nye aku dengar,aku setuju ngan hang,ramai pelajar sekarang nie,hanye study di musim exam sahaje,bile habis exam,kitab2 dan nota2 di buang merata2..pahtukan,bile musim exam camni,semangat kite untuk mentelaah madah tu,memang kuat sungguh..hmm..boleh di katakan sudah menjadi ulamak dalam masa sari jer..hehe..

abu:btol-btol..aku pown gitu jugak,kalau tak kerana ade exam ni,rasanya,aku tak serajin nie..hehe..

ali:huhu..aku tengok hang memang berubah giler la musim nie..hehe..takpe,semoga semangat membara hang tu,terus mekar berkekalan..hehe..

abu:eceh..ni macam nak bakar aku jer..huhu..tak pe..aku akan cuba ikut macam hang pahnie,nak try berubah,bukan belajar untuk exam sahaje,malah untuk ilmu sepenuhnye,I.allah..

ali:hhm..takde la,bukan ape,kita dok sinie,kene same2 nasihat-menasihat la..aku pown selalu jugak lalai,so kite kene same2 tolong2 dalam memberi peringatan nie..hehe..

abu:eh..da azan magrib ler..kite tangguh dulu la yer...aku nak siap2 untuk pi solat nie..

ali:a'aah..aku pown same gak..nanti lepas last paper.kite sambung lagi yer..ok..

abu:huhu..ye...lagi pown aku nak bincang ngan hang,ape perancangan lepas exam nanti..

ali:ok..ok..eh..jom la..lewat nie..

abu:ok..

Read more...

::Wanita Solehah Penyeri Taman Syurga::

Wanita ibarat bunga... cantik indahnya pada pandangan mata hanya sementara... Yang kekal menjadi pujaan manusia, hanyalah wanita yang mulia akhlaknya... kerana akhlaq itu umpama bunga diri.. Tiada guna berwajah cantik tetapi akhlaq buruk.. tiada guna juga berwajah cantik tetapi hati kosong dari ilmu... Ibarat bunga.. ada yang cantik bila dipandang tetapi busuk baunya... Ada pula yang kurang menarik dan baunya juga kurang menyenangkan... Ada juga bunga yang tidak menarik pada pandangan mata kasar.. tetapi bila dihalusi dengan mata hati, ternyata amat tinggi nilainya....
Wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa. Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan wanita. Oleh yang demikian, Allah telah menetapkan hukumnya ke atas mereka; walaupun berat di pandangan mata si jahil dan ingkar tetapi ia adalah kemanisan iman yang dicicip oleh wanita solehah. Kerana itulah... Sebagai anak, dia menjadi anak yang solehah... Sebagai remaja dia akan menjadi remaja yang berhemah.. sebagai isteri, dia menjadi isteri yang menyenangkan dan menenangkan hati suaminya.. sebagai ibu, dia akan mendidik anaknya dengan penuh kasih sayang... dan pastinya sebagai hamba Allah, dia akan menjadi hamba yang tunduk dan menyerah diri hanya kepada-Nya... Islam tidak membezakan kedudukan atau darjat seseorang samaada mereka wanita atau lelaki melainkan berdasarkan ketaqwaan mereka kepada Allah...

Rasulullah saw pernah bersabda yang maksudnya : "Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah." HR Muslim

Wanita Menurut Perspektif Islam:
Dalam Islam wanita amat dihormati dan dihargai peranannya. Sebagaimana eratnya hubungan siang dan malam yang saling melengkapi, begitu juga lelaki dan wanita diciptakan untuk saling melengkapi. Setiap lelaki dan wanita memiliki tugas-tugas dan kewajipan-kewajipan yang berlainan, sesuai dengan fitrah masing-masing. Namun, matlamat hidup setiap lelaki dan wanita adalah sama, iaitu mencari redha Allah (Mardhatillah). Allah telah berfirman, "Barangsiapa yang mengerjakan amalan yang soleh baik lelaki mahupun wanita sedang ia seorang yang beriman maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun." An-Nisaa : 124

Rasulullah juga turut menyuruh umatnya supaya memperlakukan wanita sebaik-baiknya sebagaimana sabda baginda yang bermaksud : "Mereka yang paling sempurna dikalangan mereka yang ikhlas adalah mereka yang mempunyai akhlak yang terbaik dan yang terbaik dikalangan kamu adalah yang paling baik terhadap isterinya." HR At-Tirmidzi

Rasulullah saw telah memerintahkan supaya kaum wanita diperlakukan menurut fitrah ia dijadikan sebagaimana dalam sabdanya yang bermaksud.... "Berlaku baiklah terhadap kaum wanita lantaran mereka diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok adalah bahagian yang teratas, jika kamu cuba untuk meluruskannya kamu akan mematahkannya dan jika kamu membiarkannya ia akan tetap bengkok, maka berlaku baiklah terhadap kaum wanita kamu."Al-Bukhary dan Muslim.

Terdapat perbezaan diantara pembawaan lelaki dan wanita yang tidak boleh dinafikan. Wanita secara fizikalnya lebih lemah dari kamu lelaki, oleh itu mereka tidak dapat melindungi diri merek dengan kekuatan mereka sendiri. Fitrah telah mengurniakan kepada wanita dua ciri iaitu kedegilan dan rasa malu yang merupakan dua senjata ampuh yang digunakan untuk memelihara diri mereka. Nilai sebenar wanita dalam Islam amat bertentangan dengan apa yang diperjuangkan oleh wanita Barat. Nilai wanita bukan terletak pada fesyen pakaiannya yang menonjol, berhias diri untuk memperlihatkan kecantikannya, tetapi hakikatnya ialah pada kesopanan, rasa malu dan keterbatasan dalam pergaulan.

Wanita diciptakan sebagai penenteram dan penyenang hati. "Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah, Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya." Ar Ruum : 21

Wanita sebagai sumber kasih, sayang dan kelembutan. " Dan dijadikan diantaramu rasa kasih dan sayang."Ar Ruum : 21. Wanita berperanan melahirkan zuriat dan memberi pendidikan. "Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis-jenis kamu sendiri dan menjadikan dari isteri- isteri itu, anak-anak dan cucu-cucu."An Nahl :72

"Jadilah kamu seperti MAWAR ispirasi,
cantik yang menawan hati,
tetapi duri yang melingkarimu,
membuatkan si KUMBANG berfikirbeberapa kali untuk mendekatimu...."

Read more...

::sembang2 exam 1::

Rabu, 6 Mei 2009

ali:hang baca ape tu

abu:ni,aku dok tengok soklan lepas2..

ali:o0o...hang study soklan lepas2 ke?

abu:takdela,aku tengok sikit je..

ali:mantapla hang ni(nada puji)

abu:eceh..ade pape ke nie..

ali:takde la,aku rase malas la nak study ni.

abu:hang takpela,quran masyi dah,bahasa arab power,rilek2 je hang nie..

ali:amboi,perli aku ni.aku tau la,hang nak aku puji hang kan..hehe..

abu:awat?hang tak caye cakap aku ke,ramai orang dok cakap2 kat hang gitu.

ali:amin..hhm..aku memang nak jadi camtu,nak jadi masyi quran,nak power bahasa arab ini tapi sekarang susah le,banyak rilek je..sekarang ni pown,takda mood sangat..

abu:hhm..tu la,aku pown same jugak,hang baca sampai mana dah nie.

ali:aduzZ..malu aku nak habaq kat hang,sikit baru,sampai tajuk nie(2 tajuk terakhir)

abu:wow...jaye la hang,aku da agak,hang mesti baca banyak dah nie..jelous aku camni.

ali:hhm..takda lah,lagi pown time nie je,nak amik peluang sentuh kitab2 maahad ni,hhm..aku rasalah,next yer pulak la,baru aku bukak pulak kitab2 maahad ni(nada sedih)

abu:tu la..aku pown rase camtu jugak,aku rasa,bukan hang sorang je camni,aku dan budak2 lain sama jer..huhu..kalau takde exam ni,memang tak bukak da kitab maahad ni.

ali:yer..betoi cakap hang tu!!lagi pown kita semua memang malas..hhm..cuba hang kire la.bape hari yang hang masuk kuliah untuk tahun ni?

abu:hhm..hang ni..memang nak perli aku yer,aku tahu la..hang rajin,tak macam aku ni,kalau yer pown,tak yer cite la pasal kelas ni,malu aku kat hang(muka agak kemerahan)

ali:aduzZ..aku tak perli hang le,aku pown pi 3 @ 4 je dalam seminggu tu.bukan rajin sangat pown.hehe..

abu:tau tak,kalau pi 3 kali dalam seminggu tu,memang pelajar rajin la tu,aku ni,nak pi sebulan sekali pown susah.

ali:hhm...takpe,untuk sem tahun depan,kite sama berubah okey,lagi pown tahun depan da last year kite di sinie.

abu:tu la..aku ingat tahun aku nak try jadi macam hang la..nak jadi rajin sikit..hehe..

ali:hhm..hhm..da da..jangan nak puja-puji aku la..takda maknanya..nie..da sampai mana da hang baca,meh kite sambung sekali

abu:ye ye..aku banyak nak tanye hang nie..aku tak paham..

ali:biar btoi hang tak faham,ayat mudah je tu..ala..rilek2 je..i.allah soklan nanti senang..

abu:aku pown,harap gitu la..lagi pown,2 paper lepas,aku tak puah hati le..

ali:nape ngan hang..tak boleh jawab ker?

abu:lebey kurang la..yang aku target,tak masuk,boleh je jawab,tapi dengan rasa tak puah hati ler..rase takut jugak ni..

ali:hhm..ala..tak yah risau le..i.allah najah(berjaya) tu..banyakkan doala..nak buat camna lagi,da lepaskan..nie..kita masih ada 3 paper lagi nie..perjalanan masih jauh..hehe..

abu:ye..aku tahu la..hhm..nasib baik kan,mujur pelajar melayu kat sini 5 paper jer..kalau tak,memang pening la..hehe..

ali:btol tu,haritu aku tanya kat syeikh,napa pelajar melayu 5 paper jer,sedangkan pelajar arab banyak..hhm,,rasanya dalam 20 paper kowt..aku tak pasti la..syeikh tu habaq kat aku, yang 5 paper tu pown,masih ramai yang sangkut dhor thani(ulangan ke-2).hhm..kalau 20 subjek yang exam..memang terukla budak melayu sini.

abu:memang btol cakap hang..aku nie,yang 5 paper ni pown..aku rasa tak mampu..bukan ape,Mesir ni,susah nak duga,kadang2 tu.yang memang dah mantap & power pown..kantoi jugak..tu yang aku memang takut..

ali:hhm..nie...

(bersambung..........)

Read more...

::Qiraat Mutawatir::

Jumaat, 1 Mei 2009


Contoh bacaan quran berqiraat

Bismillah,bacaan quran berqiraat tidak asing lagi dalam masyarakat Malaysia sekarang ini,ramai orang sudah mengetahui akan kewujudan ilmu qiraat ini.Kalau di kaji,sebenarnya ilmu qiraat ini,memang sudah sekian lama wujud,semenjak dari zaman Nabi Muhammad(saw) lagi.Nabi bertalaqqi dengan Jibril dan terus menyampaikan ayat quran kepada sahabat mengikut peristiwa tertentu..hhm..kita tidak mengetahui apakah wajah bacaan qiraat yang nabi sampaikan kepada sahabat,mungkin dengan wajah2 qiraat yang lain(selain dari quran Hafs-bacaan di Malaysia-)..WALLAHU A'LAM..

Sebenarnya,walaupun banyak wajah qiraat,itu menunjukkan kehebatan quran,kerana quran sememangnya tidak di turunkan dalam satu wajah bacaan,sebagaimana pengetahuan masyarakat sekarang yang hanya tahu bacaan Imam Hafs an Asim sahaja,bahkan wujudnya disana bacaan2 qiraat yang lain,hhm..mungkin beratus-ratus wajah..WALLAHU A'LAM..

Dikesempatan musim exam ini,rasanya ingin berkongsi sedikit ilmu,hhm..masih2 panas lagi..hehe..Diantara syarat2 untuk menjadi bacaan qiraat mutawatir yang sahih adalah mesti mengikut beberapa syarat,antaranya:
1)Tidak menyalahi dari kaedah nahu & saraf
2)Mengikut rasmul(penulisan) mashaf othmani
3)Sanat yang mutawatir dari Nabi (saw)

jikalau wajah bacaan @ qiraat tidak menepati 3 syarat tadi,maka qiraat tersebut tidak mutawatir,ataupun dengan kata lain,qiraat syaz(bacaan yang salah).Qiraat syaz boleh di baca untuk tujuan pembelajaran,dan menjadi hukum haram kalau di baca dalam solat(mengikut pendapat ulamak qurra').Terdapat lebih kurang 4 qiraat yang syaz..hhm..tak dapat nak ceritakan..mungkin bersambung pada posting akan datang,insya-Allah.

Sebagai kesimpulannya bacaan qiraat Hafs an Asim(bacaan yang paling masyhur di dunia)adalah bacaan yang mutawatir dan memenuhi syarat2 qiraat yang sohih.Walaubagaimana pun,kita juga di tuntut untuk belajar dan mengetahui wajah2 @ qiraat dari imam lain..WALLAHU A'LAM

^.~..zZZ..

Read more...

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP