Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

::Ku tinggalkan CINTA kerana DIA::

Selasa, 21 April 2009

Cerita dibawah ini adalah cerita sebenar luahan hati seorang lelaki yang dipetik dari empunya. Harap dibaca dengan teliti...amat menyayatkan hati?

Wahai teman-teman sekalian,

Saya sama seperti orang lain, punya keinginan untuk menyayangi dan disayangi. Walau bagaimanapun, tidak mudah bagi saya untuk jatuh hati pada seorang wanita. Saya tidak mencari seorang wanita untuk dijadikan kekasih, tetapi saya mencari seorang teman pendamping hidup saya hingga ke akhir hayat saya. Seorang yang boleh mengingatkan saya kiranya saya terlupa dan yang paling penting wanita yang amat saya percayai untuk mendidik anak-anak saya kelak dan generasi yang akan lahir daripada keluarga kami nanti. Untuk itu, sejak di bangku sekolah lagi saya telah letakkan beberapa syarat bagi seorang wanita untuk hadir dalam hidup saya dan dialah orangnya.

Dalam masa beberapa bulan saya belajar di sebuah pusat pengajian tinggi di (rahsia), banyak perkara yang telah saya pelajari. Yang paling penting buat saya ialah, bagaimana saya mula mengenali wanita-wanita dalam hidup saya kerana saya sejak dari sekolah rendah belum pernah bergaul secara langsung dengan seorang wanita pun dan saya amat peka terhadap larangan pergaulan antara lelaki dan wanita kerana saya bersekolah di sebuah sekolah menengah agama lelaki berasrama penuh. Lantaran itu, saya tidak pernah punya hati untuk memberi cinta atau menerima cinta walaupun peluang itu hadir beberapa kali.

Saya mula mengenali si dia apabila kami sama-sama terpilih untuk mengendalikan sebuah organisasi penting di tempat kami belajar. Ditakdirkan Allah swt, dia menjadi pembantu saya. Dari situlah perkenalan kami bermula. Dia seperti yang telah saya ceritakan, bertudung labuh dan sentiasa mengambil berat tentang auratnya terutama stokin kaki dan tangannya. Itulah perkara pertama yang membuatkan saya tertarik padanya. Dia amat berhati-hati dalam mengatur bibir bicaranya, bersopan-santun dalam mengatur langkahnya, wajah yang sentiasa berseri dengan iman dan senyuman, dan tidak pernah ke mana-mana tanpa berteman. Suaranya amat sukar kedengaran dalam mesyuarat kerana dia hanya bersuara ketika suaranya diperlukan dan tidak sebelum itu. Saya melihat dia sebagai seorang mukminah solehah yang amat menjaga peribadinya dan maruah dirinya. Saya tidak pernah bercakap-cakap dengannya kecuali dia punya teman disisi dan atas urusan rasmi tanpa dipanjang-panjangkan. Saya seorang yang amat kuat bersembang dan sentiasa punya modal untuk berbual-bual seperti kata teman saya, tetapi dengan dia saya menjadi amat pemalu dan amat menjaga. Bagi saya, itulah wajah sebenar seorang wanita solehah. Dia mampu mengingatkan orang lain dengan hanya menjadi dirinya, tanpa perlu berkata-kata walaupun sepatah.

Pada hari terakhir saya di sana, saya punya tugas terakhir yang perlu saya selesaikan sebelum saya melepaskan posisi saya dan semua itu melibatkan dia. Sebaik sahaja semua kerja yang terbengkalai itu siap, saya mengambil peluang untuk berbual-bual dengan dia. Saya bertanya perihal keluarga dan apa yang dia rasa bertugas di samping saya untuk waktu yang amat sekejap itu. Alhamdulillah dia memberikan respon yang baik dan dari situlah saya mengenali dengan lebih dalam siapa sebenarnya pembantu saya ini. Namun, apa yang memang boleh saya nampak dengan jelas, dia amat pemalu dan dia amat kekok semasa bercakap dengan saya. Selepas itu barulah saya tahu, sayalah lelaki pertama yang pernah berbual-bual dengan dia bukan atas urusan rasmi sebegitu. Di situlah saya mula menyimpan perasaan, tapi tidak pernah saya zahirkan sehinggalah saya berada jauh beribu batu daripadanya.

Semasa saya berada di Mesir, saya menghubunginya kembali dan menyatakan hasrat saya secara halus agar dia tidak terkejut. Alhamdulillah, dia menerima dengan baik dan hubungan kami berjalan lancar selama empat bulan sebelum saya balik bercuti ke Malaysia. Kadang-kadang saya terlalai dalam menjaga hubungan kami dan dialah yang mengingatkan. Dialah yang meminta agar kami menghadkan mesej-mesej kami agar tidak terlalu kerap. Semua itu menguatkan hubungan kami dan bagi saya dialah teman hidup yang sempurna buat saya.

Walau bagaimanapun, sewaktu saya pulang ke Malaysia bulan lepas, ummi dapat menghidu perhubungan kami. Saya tahu ummi tidak berapa suka anak-anaknya bercinta tetapi saya tidak pernah menjangka ummi akan menghalangnya. Tetapi perhitungan saya silap, amat silap.

Buat pertama kali, adik perempuan saya memberitahu ummi sudah tahu perihal saya dan ummi tidak suka. Saya tidak pernah menganggapnya sesuatu yang serious sehinggalah ummi bercakap secara peribadi dengan saya pada suatu hari. Saya masih ingat lagi kata-kata ummi yang buat saya tak mampu membalas walau sepatah.

Saya tiada kata untuk membalas kerana semuanya benar. Saya tahu kebenaran itu sudah lama dulu, tetapi saya tak mampu untuk melawan kehendak nafsu saya sendiri. Saya akui, saya tertipu dengan apa yang dipanggil Cinta tak pernah membawa kita ke mana, andai cinta itu bukan dalam lingkungan yang Allah redha. Tiada cinta yang Allah benarkan kecuali selepas tali perkahwinan mengikatnya. Itulah apa yang telah saya pelajari lama dahulu dan dari semua kitab Fiqh yang saya baca, tiada satu pun yang menghalalkannya. Saya tahu kebenaran ini sudah lama dahulu, tetapi saya tidak kuat untuk menegakkannya. Saya tidak mampu menundukkan kemahuan hati saya. Dan kata-kata ummi memberikan saya kekuatan untuk bangkit dari kesilapan saya selama ini.

Ummi berkata:
"It's not me who want you to make a decision like this, but Allah tells you so."

Saya percaya, itulah yang terbaik buat saya dan dia. Dengan kekuatan itulah saya terangkan kepadanya, dan alhamdulillah dia faham. Amat faham. Walaupun air matanya seakan air sungai yang tidak berhenti mengalir, tetapi dia tahu itulah yang terbaik buat kami. Dia meminta maaf kepada ummi kerana menjalinkan hubungan yang tidak sah dengan saya, tetapi ummi memberi syarat, janganlah bimbang. Andai ada jodoh kamu berdua, insyaAllah, Dia akan temukan kamu dalam keadaan yang jauh lebih baik dari sekarang.

Hidup saya sekarang lebih tenang kerana tiada apa yang menggusarkan hati saya lagi. Hidup saya lebih bercakap kembali tentang agama saya dengan lebih bebas tanpa dihantui oleh perasaan berdosa. Bagi saya, dan dia, inilah saat untuk kami muhasabah kembali diri kami dan kami betulkan kembali segala kesilapan yang telah kami buat. Inilah saat untuk kami menjadi seorang ibu dan ayah yang berakhlak mulia dan berperibadi tinggi. Inilah masanya kami insafi kembali keterlanjuran kami dahulu dan memohon moga-moga Allah sudi memaafkan kami.

Sesungguhnya Ya Allah, aku insan yang sangat lemah. Aku tidak mampu melawan godaan syaitan yang tidak pernah jemu, juga hambatan nafsu yang tidak pernah lesu. Ampunilah aku.

Walau bagaimanapun, perpisahan ini hanya untuk sementara. Saya telah berjanji dengan diri saya sendiri dengan diri saya sendiri, dialah yang akan menjadi teman hidup saya nanti. Sesungguhnya pencarian saya untuk seorang calon isteri telah berakhir. Insan seperti dia hanya satu dalam seribu. Mana mungkin saya melepaskan apa yang amat berharga yang pernah hadir dalam hidup saya. InsyaAllah, sekiranya Allah swt panjangkan umur, sebaik sahaja saya tamatkan pengajian saya di sini, saya akan kembali ke Malaysia dan melamarnya untuk menjadi permasuri di hati saya. InsyaAllah, saya akan setia menunggu saat itu, dan saya berusaha sedaya-upaya saya untuk mengekalkan kesetiaaan saya.

"Sekiranya kita telah bertemu dengan seorang insan yang amat mulia sebagai teman hidup kita, janganlah lepaskannya kerana kita tidak tahu bilakah pula kita akan bertemu deangan insan yang seumpamanya."

Siapakah lagi dalam dunia ini yang menjaga abab berjalan antara lelaki dan perempuan sebagaimana yang ditunjukkan oleh Nabi Musa a.s dan puteri Nabi Syaaib a.s beribu-ribu tahun dahulu?

Read more...

::RENUNGAN KITA SEMUA::

Ahad, 19 April 2009

     > Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat
      > warak dan khusyuk solatnya.  Namun, dia selalu
       > khuatir
     > kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu
     > bertanya kepada
   > orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk
       > memperbaiki dirinya yang
     > selalu dirasainya kurang khusyuk.
       >
       > Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid
      > bernama
      > Hatim Al-Assam dan bertanya, "Wahai Aba Abdurrahman,
       > bagaimanakah
    > caranya tuan solat?".
     >
       > Hatim berkata, "Apabila masuk waktu solat, aku
       > ber-wudhuk zahir dan batin."
    >
      > Isam bertanya, "Bagaimana wudhuk zahir dan batin
       > itu?"
       >
      > Hatim berkata, "Wudhuk zahir sebagaimana biasa iaitu
       > membasuh semua anggota wudhuk dengan air.  Sementara
      > wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh
       > perkara :-
       >
       > 1. Bertaubat
>       > 2. Menyesali dosa yang telah dilakukan
       > 3. Tidak tergila-gilakan dunia
       > 4. Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya')
      > 5. Tinggalkan sifat berbangga
       > 6. Tinggalkan sifat khianat dan menipu
       > 7. Meninggalkan sifat dengki."
       >
       > Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke
      > masjid, aku
     > kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku
       > berdiri dengan penuh
      > kewaspadaan dan aku rasakan aku sedang berhadapan
      > dengan Allah, Syurga di
     > sebelah kananku, Neraka di sebelah kiriku, Malaikat
     > Maut berada di
       > belakangku, dan aku bayangkan pula aku seolah-olah
       > berdiri di atas titian
       > 'Siratal  mustaqim' dan menganggap bahawa solatku
       > kali ini adalah solat
       > terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir
      > dengan baik."
       >
       > "Setiap bacaan dan doa dalam solat ku faham
      > maknanya,kemudian aku
      > rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud
       > dengan penuh pengharapan
      > dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku
       > bersolat selama 30
      > tahun."
      >
       > Apabila Isam mendengar menangislah dia kerana
       > membayangkan ibadahnya
       > yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.
       >bersma-same la kita mengambil ikhtibar dan pengajaran...

Read more...

::cinta::

Khamis, 16 April 2009

Sebenarnya C.I.N.T.A. itu bermaksud

C=Cinta
I=Itu
N=Nafsu
T=Tanpa
A=Allah

CINTA yang dilafazkan bukan kerana Allah hanyalah
lafaz yang tidak bermakna. Kasih, sayang, cinta, dan
semua perasaan yang terbit dari hati semestinya
dimangkinkan dengan lillah agar ia menjadi satu yang
berbentuk ibadah umum. Sekiranya pelafaz itu melafaz
kata CINTA dan tidak disandarkan dengan rahmat Allah
maka cinta itu laksana mencurah minyak ke dalam api
yang sedang menyala dan seterusnya akan memudaratkan
manusia

Cinta pada dunia, dunia akan pergi,
Cinta pada manusia, manusia akan mati,
Cintalah pada Allah kerana Dialah yang kekal abadi.

Hari ini kita begitu asyik dengan cinta. Cinta padaharta,
cinta pada dunia dan cinta pada kekasih. Sehinggakan
Laila Majnun, Romeo dan Juliet menjadi idola. Kita juga
mengaku cinta kepada yang Esa yang pada hakikinya
tidak pernah terlintas di sanubari. Buang emak buang
saudara kerana kasih diturutkan.

Tapi kita kurang rasa cinta pada Yang Esa. Kita
mengaku menyintai Allah tapi tak pernah melaksanakan
tanggungjawab kepadaNya. Acap kali kita melafazkan
cinta sehingga lalai untuk membuktikan cinta kita pada
yang Esa. Sekadar sembahyang lima waktu yang kadang
kala kita abaikan. Adakah itu bukti cinta kita pada
Allah? Sekadar berpuasa lapar dan dahaga sahaja,
ataupun sekadar mengeluarkan zakat atas desakan,
itukah yang dipanggil cinta abadi kepadaNya?

Amalan kita hanyalah ala kadar saja. Sedarlah amalan
yang kita bangga-banggakan selama ini sebenarnya masih
jauh lagi untuk membuktikan cinta pada Allah. Cinta
sebenarnya ialah cinta yang dipenuhi keikhlasan begitu
juga dengan amalan kita kepadaNya.

Tanda-tanda cinta pada Allah:
1. Cinta pada kematian
2. Bermunajat kepada Allah
3. Sentiasa berzikir kepada Allah
4. Berjuang dijalan Allah
5. Melakukan ketaatan dirasakan nikmat
6. Tidak berduka dengan kehilangan sesuatu
7. Menundukkan nafsu
8. Menjalin kasih sayang sesama makluk
9. Takut berpaling daripada Allah.

apa yg ana nak bincangkan dan kongsikan, adalah hikmah
cinta. cinta adalah dorongan dari perasaan sayang kita
kepada Yang Maha Pencipta, apabila perasaan ini timbul
sudah tentu kita hendak melakukan yg terbaik untuk
Allah.Bagaimana pula cinta dengan makhluk.?.apabila
persoalkan persoalan cinta...apa yg terbayangkan di
fikiran kita adalah 'couple'. sesungguhnya cinta itu
adalah sangat suci kerana banyak hikmah dalamnya.
antara yg terbesar ialah 'jihad'iaitu apabila perasaan
rindu itu wujud sudah tentu kita nak jumpa dengan
pasangan kita kan! ttp jika kita menahan untuk tujuan
itu semata-mata takut akan berlaku maksiat sudah
dikatakan melawan nafsu...bukankah kita telah melakukan
jihad kerana Allah. itu adalah 1 contoh dlm b'cinta.
ttp kenapakah cinta itu disalahgunakan oleh mereka2 di
luar sana?? marilah kita muhasabah diri. cinta itu
boleh mendekatkan diri kita kepada Allah dan boleh juga
menjauhkan diri kita padaNya. tepuk dada tanyalah
iman….semamangnya cinta pada Allah itu sangat perlu
kita utamakan...kerana cinta Allah itu adalah cinta
yang kekal dan abadi...dan kita tak boleh nak nafikan
bahawa cinta sesama manusia itu juga
perlu..sememangnya cinta kepada sesama manusia itu
lebih banyak buruknya daripada baiknya..jadi, apabila
timbulnya rasa cinta sesama manusia, kita yang berada
dalam situasi itu seharusnya menjaga segala batas²
yang telah ditentukan oleh syarak,,kalau kita lihat
senario sekarang ini kebanyakkan mereka yang bercinta
tidak pandai hendak menjaga segala batas yang telah
ditentukan..ini semua adalah berpunca nafsu
semata²..mereka bercinta bukan atas dasar keikhlasan
tetapi NAFSU...firman Allah yang bermaksud
"sesungguhnya nafsu itu lebih membawa kepada fahsyak
atau mungkar"...justeru itu kawal diri kita daripada
dikuasai oleh nafsu..apabila nafsu mengatasi diri dan
pemikiran kita maka pastinya kita akan terjerus
kelembah yang binasa disisi Allah...

Read more...

::salam imtihan::

Ahad, 12 April 2009

… Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.” (al-baqarah : 269)

Bismilah, sekarang ini kami di sini memang sibuk murajaah dan mentelaah madah untuk persediaan imtihan yang di jangka 20/4 ini..Beginilah keadaan di Shoubra tiap-tiap tahun. Apabila hampir peperiksaan Dewan Perwakilan Mahasiswa Shoubra(DPMS)Pasti akan mengadakan kelas persediaan untuk peperiksaan..ermm lebih kurang study group untuk setiap madah yang akan diambil dalam imtihan nanti.

Dalam banyak2 madah, bagi ana quran paling special dan amat mudah, kerana semua soalan memang di ambil dari quran dan kita hanya copy(hafaz) & paste dalam kertas imtihan nanti, walaupun begitu,menjadi kebiasaan pelajar sangkut madah quran ini,maklumla bukan 1 @ 2 juz, tapi 30 juz, memang susah nak ingat keseluruhannya..

Al-quran memang kena sendiri sendiri la, bagi ana quran tak boleh mengulang time exam sahaja, usaha murajaah dan menjaga quran mesti berterusan, walaupun bukan masa imtihan, nama lagi Hamalatul quran(pembawa quran) kalau mengulang kerana exam, takda maknanya, lepas exam entah kemana dah quran yang dihafaz, perkara seperti ini tidak seharusnye berlaku kepada semua penghafaz quran khususnya pelajar di Maahad Qiraat di sini. I.Allah minggu depan bermulanya Imtihan syafawi(peperiksaan lisan)Al-quran 30 juzuk beserta dengan bacaan Qiraat.


Jadual peperiksaan dia atas tu adalah peperiksaan TAkhalluf(ulangan) bagi peperiksaan tahun lepas yang tersangkut madah..Ana ada terbawa2 satu madah..hehe..Takhalluf lebih awal sikit dari peperiksaan tahunan kerana ia merupakan kertas yang di carry dari tahun lepas..

Alhamdulillah, harini dah lepas Takhalluf, Allah swt memang adil, semua soalan yang di target menepati sasaran..hehe..rase senang sikit dalam hati kecil, walaubagaimanapun peperiksaan tahunan sedang menanti..^-^tak boleh nak besenang-senang dah sekarang ni..

Untuk peperiksan tahun ni Insyaallah pada awal bulan 5. Kami semua akan menjalani imtihan tahriri(bertulis) sebanyak 7 madah.. I.Allah semoga di permudahkan..

akhir kalam....
Belajar bukan semata-mata untuk menghadapi imtihan, sebaliknya ikhlaskan niat untuk membantu agama Allah SWT. Belajarlah dari kesilapan lalu agar kita tidak mengulangi kesilapan yang sama. Sinar kejayaan sedang menanti kita. Berusaha dan teruslah berusaha. Moga kita tidak lupa tugas dan peranan kita selaku khalifah di muka bumi Allah. Agar kita lebih bersedia untuk menghadapi imtihan Allah yang sebenarnya di akhirat kelak…

"BITAUFIQ WA-NAJAH"

Read more...

::Lucu ya...::

Selasa, 7 April 2009

>Lucu ya, duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke
kotak derma
>masjid, tapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket.
>
>Lucu ya, 45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi
betapa pendeknya
>waktu itu untuk pertandingan bolasepak.
>
>Lucu ya, betapa lamanya 2 jam berada di Masjid, tapi betapa
cepatnya 2 jam
>berlalu saat menonton wayang dipanggung.
>
>Lucu ya, susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan
saat berdoa atau
>sholat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila
bertemu kawan-kawan
>, pakwe / makwe.
>
>Lucu ya, betapa seruan dan teriakan yang perpanjangan waktu
pertandingan
>pasukan bola jadi kegemaran kita, tapi betapa bosannya bila
imam sholat
>Tarawih bulan Ramadhan bacaannya lama dan panjang.
>
>Lucu ya, susah sangat baca Al-Quran 1 juz saja, tapi
majalah hiburan dan
>novel best-seller 100 halaman pun habis dilahap.
>
>Lucu ya, orang-orang berebut paling depan untuk nonton bola
atau konsert,
>dan berebut cari saf paling belakang bila sembahyang Jumaat
supaya boleh
>cepat keluar.
>
>Lucu ya, kita perlu undangan seawal 3-4 minggu sebelumnya
untuk majlis
>ilmuan supaya boleh dimasukkan di agenda kita, tapi untuk
acara lain
>seperti menonton wayang, annual dinner atau high tea jadual
kita boleh
>diubah sekelip mata.
>
>Lucu ya, susahnya orang mengajak menyebarkan dakwah,tapi
mudahnya orang
>menyertai dan menyebar gossip.
>
>Lucu ya, kita begitu percaya pada yang dikatakan di e-mail
layang di
>internet, tapi kita sering menanyakan apa yang dikatakan
Al-Quran.
>
>Lucu ya, semua orang inginkan masuk syurga tanpa harus
beriman,berpikir,
>berbicara ataupun melakukan apa-apa.
>

Kengkawan... Mari sesama kita fikir-fikirkan....

Read more...

::Negara Mesir::

Ahad, 5 April 2009

Mesir merupakan sebuah negara yang bertuah kerana kedudukan lokasinya terletak di utara benua Afrika.Dengan keluasan 1,400,000 km persegi dan landskap geografi yang pelbagai dari padang pasirnya yang luas hingga ke persisiran pantai yang mengelilingi negara ini.


Kedudukan negara mesir juga terletak di antara dua lautan iaitu laut Mediterranean di utara dan laut merah di sebelah timur.Walaupun tanah gersang mendominasi keluasan negara ini tetapi ia juga memiliki tanah di perlembahan sungai nil yang subur untuk menjalankan aktiviti pertanian. Sungai nil adalah satu anugerah dari Allah s.w.t kepada penduduk mesir.

Sungai nil yang pernah menyaksikn perbagai kejadian dan peristiwa bersejarah ini juga pernah menghanyutkan tabut(raga) nabi allah Musa a.s ketika bayi, ia juga menjadi sumber minuman, pengairan tanaman, pengangkutan air dan mata pencarian bagi masyarakat nelayan. Punca sungai nil ini mengalir merentasi negara Mesir Bermula dari utara hingga ke selatan dan merupakan sungai yang terpanjang di dunia.


Sungai Nil di Qaherah..

Ia mengalir hingga ke 4 buah negara utama iaitu Sudan, Etopia, Uganda dan Tanzania. Ia juga menjadi pusat peradaban manusia yang melintasi tiga benua dunia iaitu benua Afrika, Eropah dan Asia.

Mesir kini menjadi sumber rujukan sejarah peradaban yang tertua di dunia berusia lebih dari 5000 tahun. Ini menjadikannya sebagai muzium sejarah peradaban manusia yang terbilang. Di atas tanah inilah telah terbukti pencapaian kemajuan kaum mesir purba bermula dari zaman pemerintahan Firaun, Greek, Roman, Kristian dan Islam telah menjadikan negara ini makmur.

Setiap sesuatu yang terdapat di atas tanah ini memiliki cerita dan legendanya tersendiri, hingga teka-teki yang sukar untuk di rungkai atau menjadi satu mesteri yang membingungkan para saintis dan juga cerdik pandai.

(^-^).... (^~`)...

Read more...

::renungan bersama::

Khamis, 2 April 2009

Bagi yang bujang sesuatu i'tibar
Bagi yang belum / bakal berkeluarga suatu pelajaran
Bagi yang berkeluarga perlu mengajar

Wahai SUAMI renungkanlah
Pernikahan atau perkahwinan menyingkap tabir rahsia
Isteri yang kamu nikahi tidaklah semulia Khadijah
Tidaklah setaqwa Aisyah
Tidaklah setabah Fatimah

Justeru,
Isterimu hanyalah wanita akhir zaman yang punya cita-cita menjadi solehah..
Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama
Isteri menjadi tanah, kamu langit penaungnya
Isteri ladang tanaman, kamu pemagarnya
Isteri kiasan ternakan, kamu gembalanya
Isteri adalah murid, kamu mursyidnya
Isteri bagaikan anak kecil, kamu tempat bermanjanya
Saat isteri menjadi madu, kamu teguklah sepuasnya
Setika isteri menjadi racun, kamulah penawar bisanya
Seandai isteri tulang yang bengkok, berhatilah meluruskannya
Pernikahan atau perkahwinan menginsafkan kita, perlunya iman dan taqwa
Untuk belajar meniti sabar dan redho ALLAH s.w.t kerana
Memiliki isteri yang tak sehebat mana
Justeru Kamu akan tersentak dari alpa
Kamu bukanlah Rasulullah s.a.w
Pun bukanlah Sayyidina Ali Karamallahhuwajhah
Cuma suami akhir zaman yang berusaha menjadi SOLEH.
Amin.

Wahai ISTERI pula renungkanlah
Pernikahan atau perkahwinan membuka tabir rahsia
Suami yang menikahi kamu tidaklah semulia Muhammad s.a.w.
Tidaklah setaqwa Ibrahim
Tidak setabah Ayyub
Tidak segagah Musa
Apalagi setampan Yusuf
Justeru Suamimu hanyalah lelaki akhir zaman
yang punya cita-cita membangun keturunan yang soleh
Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama
Suami menjadi pelindung, kamu penghuninya
Suami nakhoda kapal, kamu pengemudinya
Suami bagaikan pelakon yang nakal, kamu adalah penonton kenakalannya
Saat suami menjadi raja kamu nikmati anggur singgahsananya
Sekita suami menjadi bisa, kamulah penawar ubatnya
Seandainya suami bengis lagi lancang, sabarlah memperingatkannya
Pernikahan ataupun perkahwinan mengajarkan kita perlunya iman dan taqwa
Untuk belajar meniti sabar dan redho ALLAH s.w.t. kerana
Memilik suami yang tak segagah mana..
Justeru Kamu akan tersentak dari alpa
Kamu bukanlah Khadijah yang begitu sempurna di dalam menjaga
Bukanlah Hajar yang begitu setia dalam sengsara
Cuma wanita akhir zaman yang berusaha menjadi SOLEHAH
Amin.

Justeru itu wahai SUAMI dan ISTERI Jangan menuntut terlalu tinggi
Seandainya diri sendiri jelas tidak berupaya SUAMI dan ISTERI
ingatlah: Mengapa mendambakan isteri sehebat Khadijah
Andai diri tidak semulia Rasulullah s.a.w.
Tidak perlu isteri secantik Balqis Andai diri tidak sehebat Sulaiman
Mengapa mengharapkan suami setampan
Yusuf Seandai kasih tak setulus Zulaikha
Tidak perlu mencari suami seteguh Ibrahim Andai diri tidak sekuat Hajar dan Sarah.

Read more...

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP