Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Khutbah di Platinun

Isnin, 10 Oktober 2011



Anak-anak merupakan amanah yang di kurniakan oleh Allah kepada insan yang bergelar ibu-bapa. Semestinya tanggungjawab mendidik anak-anak adalah suatu yang sangat besar dan susah. Peranan ibu-bapa adalah amat mempengaruhi tatacara bagi keluarganya, jika anak tidak di didik dengan sempurna, maka rosak dan jauh tersasar dari landasan yang sebenar.

Berkahwin adalah suatu tuntutan dalam agama. Ia amat digalakkan untuk menghalang manusia dari melakukan perkara yang buruk. Ramai dalam kalangan muda-mudi sekarang lebih rela melakukan maksiat dengan tidak berkahwin dari memenuhi tuntutan syarak untuk berkahwin. Mereka hidup dalam keadaan enjoys dan seronok sehingga melupakan bahawa perhubungan mereka telah jauh dari ajaran islam.

Dalam hal ini, ibu-bapa sangat berperanan untuk menasihati anak-anak, terutama yang masih di bangku sekolah menengah, supaya hal2 yang buruk dapat di elakkan. Perangai buruk dan tidak senonoh akan mempengaruhi keluarga, sehingga di pulau dan di benci oleh jiran tetangga dan lain.

Kesimpulan ringkas, bagi remaja2 yang berada di luar sana, ingatlah islam tidak pernah sesekali menghalang fitrah cinta dan kasih sayang manusia. Akan tetapi, islam telah menggariskan panduan dan peraturan yang lengkap. Cara yang betul adalah, dengan ikatan perkahwinan.

0 comments:

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP