Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Alhamdulillah, berjaya !!

Ahad, 30 Oktober 2011

..Ya nabi salam alaika , ya rasul salam alaika , ya habibi salam alaika , solawatullah alaika 2x ..” bunyi ringtone Cek Maher Zain, siapa pula yang kol ni ?,” soal saya dalam hati dan terus menjawab panggilan dari nombor yang tidak di kenali tersebut .

Boleh bercakap dengan En Syafee?,” tanya beliau . “yee saya Muhammad Syafee,”. Selepas itu beliau terus memberitahu kepada saya bahawa saya telah berjaya dalam temuduga sebagai pensyarah . Perasaan gembira teramat sangat mampu saya nukilkan dengan kalimah “ alhamdulillah” , terima Ya Allah yang telah memakbulkan permintaan saya.


Pada bulan lepas, saya telah berjumpa dengan Ustaz Fairoz (salah seorang staf) di KUIS, beliau memberitahu bahawa ada jawatan kosong di Jabatan Tahfiz Quran dan Qiraat, dan beliau terus menyarankan kepada saya untuk mencuba nasib. Saya pada mulanya, ragu-ragu untuk memohon jawatan tersebut , tetapi beliau memberi sokongan dan dorangan supaya mencuba terlebih dahulu.



Pada keesokkannya, saya telah mengisi borang untuk permohonan jawatan tersebut dengan harapan akan di terima . Borang tersebut, telah saya wakilkan kepada Ustaz Fairoz untuk menghantar terus ke kolej tersebut. Selepas 2 minggu, saya telah di hubungi oleh Jabatan Sumber Manusia KUIS, supaya menghadiri sesi temuda untuk pemilihan pensyarah baru.



Saya telah memberitahu berita tersebut kepada Ustaz Fairoz, bahawa saya telah di panggil untuk sesi temuda tersebut. Pada hari temuduga, saya telah pergi bersamanya sebab saya tidak mengetahui jalan untuk ke KUIS . Semasa dalam perjalanan, sempat saya bersembang dengan beliau dan bertanya bagaimana cara untuk menjawab soalan semasa temuduga nanti. “alaa, enta jawab jee ape yang di tanya,” respon ringkas dari beliau.


Setibanya disana, saya terus ke bahagian Sumber Manusia dan mendaftar untuk temuduga. Rupa-rupanya, sudah ada 5 orang yang telah menunggu untuk sesi temuduga pensyarah. Bila bertanya kepada mereka mengenai jawatan yang di pohon, “ kami ingin memohon jawatan kosong Fakulti Dakwah,” jawab mereka. oooo, jadinya, aku sorang jelaa yang mintak Jabatan Tahfiz ni?,” fikir saya dalam hati.


Selepas 10 minit,nama saya di panggil untuk sesi temuduga, saya memulakan langkah kanan dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim . Saya terus masuk dan memberi salam kepada 5 orang panel yang siap sedia menemuduga calon2 bakal pensyarah. Saya yang agak tenang, duduk sambil tersenyum sahaja.


Hampir 20 minit juga sesi temuduga dalam bahasa arab itu, bagi saya, ia agak mencabar kerana terpaksa menggunakan bahasa arab semasa menjawab soalan2 yang di ajukan. Alhamdulillah, saya mampu menyusun bait2 kata dengan sempurna dan terus sahaja menjawab persoalan apabila di ajukan tanpa berpikir panjang.



Diantara permintaan dan harapan daripada panel temuduga tersebut, supaya saya dapat memberi komitmen yang sepenuhnya, jikalau dapat bekerja nanti. Selain itu, pesanan beliau lagi supaya menjadi contoh terbaik kepada mahasiswa dan mahasiswi di kolej itu. Saya pada masa itu, saya menjawab, insyaallah, akan mencuba untuk melakukan yang terbaik dan memberi sumbangan serta komitmen yang penuh kepada KUIS.



Bermula awal bulan 1/11/2011, saya akan memulakan kerja baru sebagai pensyarah, doa dan harapan saya supaya boleh terus istiqomah dalam mengajar dan memberi tunjuk ajar kepada anak didik di KUIS nanti.


"..alhamdulillah, berjaya.."

3 comments:

Syabab Muhsin 30 Oktober 2011 pada 3:44 PTG  

Mabruk ya sahabat....moga Allah S.W.T permudahkn urusan enta...

:: FaE-ZaH :: 4 November 2011 pada 2:38 PTG  

Mabruk 'alaih..
semoga diberkati sepanjang perjalanan hidupnya..
barakallahufik~

Zehan Ilyana 27 November 2011 pada 8:27 PTG  

wah, awak da balik malaysia rupanya..
Alhamdulillah..tahniah awak..
moga dapat berjaya di dunia dan akhirat..;)

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP