Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Mediu harapan baru

Jumaat, 25 Mac 2011


Pada pertengahan oktober tahun lepas, saya telah di invite dari seorang sahabat untuk menyambung pengajian peringkat Master di sebuah universiti bertaraf antarabangsa di Malaysia. Berkebetulan pada masa itu, saya baru sahaja menamatkan pengajian peringkat Ijazah dalam bidang Qiraat di Mesir. Saya tanpa berpikiran panjang terus daftar secara online. Alhamdulillah, saya mendapat reaksi yang baik dari pihak universiti dan memberi tawaran kepada saya untuk menyambung MA di situ.

Berkebetulan masa itu juga, saya telah di tawarkan untuk menyambung pengajian Ijazah Lanjutan di Universiti Azhar Tanta. Saya telah beristikhorah dan memilih Tanta sebagai destinasi selepas tamat first degree. Tawaran daripada MEDIU saya hanya mengabaikan sahaja kerana target saya adalah belajar di bumi perantauan Mesir.

Semasa berlaku rusuhan di Mesir baru2 ini, saya telah menyertai misi ops piramid yang ditanggung kerajaan Malaysia untuk pulang ke tanah air.Alhamdulillah saya selamat sampai ke Malaysia dengan selamat. Ekoran daripada itu, timbul dalam hati untuk mencuba nasib di Mediu,dan saya bercadang untuk tidak menyambung pengajian di Mesir lagi.

Dengan takdir Allah, saya telah berkenalan dengan salah seorang staf yang bekerja di sana. Pada awal march lalu, saya telah pergi berjumpa dengan beliau untuk menceritakan hasrat saya menyambung pengajian Master di Mediu. Sijil degree di ambil sebagai rujukan, Alhamdulillah, selepas beliau berbincang dengan ahli jawatan kuasa, sijil saya di terima untuk sambung Master. Beliau telah menyuruh saya untuk datang ke Mediu pada minggu berikutnya.

Sebenarnya, pengambilan pelajar bagi sesi Februari ini sudah ditutup. Saya pula tidak mengetahui maklumat ini. Pada mulanya saya hampir tidak di terima masuk untuk sesi ini, kerana lewat mendaftar. Pangambilan untuk sesi Februari ini, telah ditutup pada akhir januari yang lalu. Ketika itu, saya masih berada di bumi Mesir, dan tidak terlintas dalam pikiran menyambung pengajian di Mediu. Tapi kali ini, keputusan muktamat saya adalah menyambung di Malaysia sahaja.

Setelah saya pergi berjumpa dengan Ketua bahagian pengambilan dan pendaftaran pelajar baru, saya telah diberitahu amat sukar untuk saya menyambung Master sesi ini. saya menceritakan permasalahan saya, terlewat mendaftar kerana masih berada di Mesir. Ekoran dari rusuhan, saya tidak mahu meneruskan pengajian di Mesir lagi, dan saya hanya berminat untuk menyambung di Mediu. Selepas berunding panjang dengan Dr Mubarak dari Africa, akhirnya beliau memberi saya peluang untuk menyambung Master, walaupun agak terlewat.


selepas itu.....

1 comments:

an-Nur 20 April 2011 pada 2:34 PTG  

hati anta berbelah bg pd asalnya, akhirnya berkat istikharah anta, ada sebab musabab menyebabkan hati anta tekad tukar..insyaAllah mungkin itulah yg terbaik utk anta dan itulh ptunjuk...semoga dipermudahkan segala urusan anta belajar di MEDIU itu. nawaitu yg ikhlas insyaAllah berkat.

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP