Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Majlis khatam quran

Jumaat, 24 Disember 2010



Alhamdulillah sahaja yang mampu saya ucapkan sebagai tanda kesyukuran kepada Allah kerana berjaya mengkhatamkan tasmik quran selama 2 minggu.

Pada bulan 2 yang lalu, saya telah membuat temujanji dengan Syeikh Muhd Abd Nabi untuk mengambil sanad tasmik dengan beliau selama 2 minggu. Alhamdulillah, syeikh hanya melempar senyuman manis tanda setuju.

Proses tasmik ini, cukup mencabar bagi saya kerana saya terpaksa tasmik 2 juz sehari untuk mengkhatamkan 30 juz dalam masa 2 minggu. Alhamdulillah berkat usaha yang gigih, saya berjaya mengkhatamkan tasmik dengan Syeikh Abd Nabi dalam tempoh 2 minggu. Akan tetapi, saya menangguh untuk mengadakan majlis khatam quran saya beberapa bulan selepas itu.

Pada pertengahan november yang lalu, saya dan seorang kawan baik, yang mana turut mengambil sanad dari Syeikh Abd Nabi berpakat mengadakan majlis khatam quran sebagai tanda kesyukuran berjaya tasmik dan mengkhatam 30 juz al-quran. Majlis yang bermula pukul 1 tengahari waktu Mesir dihadiri oleh tetamu yang agak ramai.

Walaupun bermenukan mee goreng ala2 siam, majlis khatam ini berjaya ditamatkan sehingga kemuncak dengan jayanya. Selepas saya menamatkan bacaan, Syeikh Abd Nabi telah memberi kalam taujihad supaya sentiasa bersemangat untuk murajaah quran setiap masa. Sebenarnya, bagi seorang hafiz itu, wajib mengkhatamkan quran sebanyak 3 kali sebulan bagi menjaga hafazan yang di hafaznya.

Hampir 3 jam majlis khatam quran tersebut, alhamdulillah sambutan dari tetamu agak memberangsangkan. Hampir 100 orang tetamu yang hadir memeriahkan majlis khatam quran pada hari tersebut. Akhir kata dari saya majulah kedepan bersama al-quran, jadikan quran sebagai rutin bacaan anda dalam seharian.

4 comments:

Ahmad Nordinie 24 Disember 2010 pada 11:45 PTG  

Org gada' supo mu ni mmg ssh dicari ganti. Hehe

[ sYeKhuL IsLaM ] 25 Disember 2010 pada 6:24 PG  

haha..
aq ase, pndpt mu msh ade kkrngan..
klu nk d smpurnakn..msti mu pom ad skli..huhu..mklum r, mu kn org masyieee..

Tanpa Nama 25 Disember 2010 pada 6:44 PG  

Tahniah

Tanpa Nama 28 Disember 2010 pada 11:11 PG  

macam tak percaya..
dpt tasmik AlQuran dlm 2 minggu??
mabruk 'alaika...
teruskan perjuangan nta..

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP