Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Goodbye Mukattam

Isnin, 8 November 2010

Hari ini merupakan hari terakhir saya berada di Jabal Mukattam,tempat ini sememangnya akan meninggalkan seribu kenangan kepada saya, samada yang manis @ pahit. Saya di sini hanya bertugas imam ganti kepada kawan yang balik bercuti di Malaysia ramadhan hari tu.

Alhamdulillah,hampir 2 bulan saya bertugas di sini. Sememangnya banyak cabaran dan dugaan apabila kita bersama masyarakat arab ini. Saya pada mulanya agak sedikit risau dan takut kerana makmum di belakang kita, merupakan arab yang memahami dan mengetahui erti bahasa arab dengan fasih.

Saya beberapa kali di tegur oleh sebahagian makmum di sini kerana mereka tidak berpuas hati. Arab di sini, menegur dengan spontan tanpa segan silunya di hadapan khalayak yang ramai. Perkara seperti memang jarang berlaku di Malaysia kerana berkemungkinan boleh mengaibkan seseorang, "akan tetapi itu arab, dan begitulah perangai tabiat arab". Saya kadang2 merasa gelabah dan takut apabila arab di sini bersuara. Namun itula cabaran bila bertugas di tempat arab.

Selain itu, ada beberapa perkara yang sememangnya saya tidak akan lupakan, kerana ia merupakan pengalaman yang amat berharga kepada saya. Jikalau di buat perbandingan, Arab di kawasan Jabal Mukattam ini, lebih lembut dan sopan santun berbanding tempat lain. Saya pernah di undang ke rumah arab dan sempat memakan juadah makanan arab. Rasa sungguh seronok kerana mendapat layanan istimewa dari orang di sini.

" eh..sampul apa ni??...
Pernah beberapa kali juga, saya terkejut apabila melihat sampul surat yang berada di bawah pintu rumah saya. Semasa bangkit dari tidur seawal 4.30 pagi, saya melihat sampul surat, saya menjangka surat orang yang tersalah letak. Saya mengambil dan membuka...Alhamdulillah, bukan sampul kosong,tapi berisi duit,memang rasa sungguh terkilan dan terkejut,pagi2 sudah datang rezeki yang tak di sangka2..

Hari ini hari terakhir saya di sini, rasa sungguh sedih kerana akan meninggalkan tempat yang sungguh aman ini, namun saya sedar, saya mesti meneruskan pembelajaran sekaligus berhijrah ke tempat lain. I.allah di kesempatan lain, pastinya saya akan datang berkunjung ke sini lagi...
doakan kejayaan saya~~

1 comments:

Tanpa Nama 12 Disember 2010 pada 3:12 PG  

ermmm..masyaallah itu lah berkat dan rezeki seorg huffaz tatkala mendapat rahmat drNya...teruskan perjuangan anda sbg pembawa syariat Allah..insyaallah

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP