Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

first day in kuliah quran

Selasa, 23 November 2010

Hari ini merupakan hari pertama saya melangkah kaki ke kuliah. Walaupun pengajian sudah bermula sejak oktober lagi, saya tidak dapat menghadirkan diri kerana kesibukan bagi menyetlekan semua urusan di Qaherah. Alhamdulillah sekarang saya berkesempatan untuk memenuhi kelas kerana semua urusan telah selesai.

Pengajian kuliah quran di Tonta ini,sememangnya banyak perbezaan dengan Maahad Qiraat Shoubra di Qaherah dulu. Saya yang hari pertama masuk ke kuliah merasa amat kagum dengan kehebatan sahabat2 dari Mesir. Kelihatan mereka semuanya masyie(mantap) dapat membaca mutun secaea spontan sahaja dan tidak perlu kepada buku @ kitab.

Berkebetulan, kelas yang masuk tersebut adalah kelas qiraat, syekh yang tanpa 1 kitab pun, terus menyoal berkaitan mutun qiraat(syair qiraat). Untuk pengetahuan pembaca, mutun adalah syair dalam bahasa arab yang semestinya di hafaz bagi penuntut ilmu qiraat kerana ia adalah merupakan dalil bagi sesuatu hukum dalam bacaan quran berqiraat. Saya yang tanpa apa2 persediaan just diam dan kaku apabila di soal syekh. Perasaan takut bercampur rendah diri pom ada, menyebabkan saya tidak dapat berkata apa2.
Didalam dewan, kami disusun untuk duduk 1 baris panjang. Meja dan kerusi yang melebar panjang ini, dapat memuatkan kira2 50 orang dalam 1 masa. Saya sempat juga bercakap dan bersembang dengan arab di sebelah sebelum kelas bermula. Kelihatan semakin ramai arab datang memenuhi kelas, dan hampir 4 baris juga kerusi panjang di penuhi pelajar tahun 1 kuliah
quran ini.

Sepanjang syekh memberi syarahan, saya just senyap kaku dan tumpu kepada pengajaran syekh. Apabila syekh mengajukan soalan, kelihatan semua orang berlumba untuk menjawab. Mereka semua angkat tangan sambil berteriak untuk menjawab soalan yang diutarakan. Orang arab tidak mempunyai perasaan malu dalam belajar,biar salah daripada berterusan dalam keadaan jahil. Saya cukup kagum melihat diorang semua. Saya tidak mempunyai keyakinan dan merasa amat kerdil dengan arab di sekeliling yang sememangnya mantap dan hebat.

Hampir 3 jam juga kami di kelas qiraat tersebut, sebelum pulang, syekh berpesan supaya menghafaz mutun qiraat untuk kelas akan datang. Sebenarnya mutun adalah amat penting bagi pelajar qiraat, kerana tanpa mutun tidak mungkin seseorang pelajar itu dapat mengetahui asal usul manhaj bagi satu2 bacaan qiraat. Pesanan syekh lagi, supaya sentiasa mengulangkaji semua pelajaran yang diajar dan istiqomah dalam menghafaz mutun.

0 comments:

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP