Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Sambutan aidilfiti..

Jumaat, 10 September 2010

Alhamdulillah saya bersyukur kepada Allah kerana masih lagi memberi peluang untuk kita semua mengecapi nikmat keselamatan dan keamanan dalam kehidupan kita. Sambutan Aidil Fitri 2010 agak meriah bercampur sedih silu kerana saya masih di bumi Mesir. Aidil Fitri di Mesir dan Malaysia tidakla mempunyai perbezaan ketara sangat, cuma ada beberapa perbezaan yang keil sahaja, sebagai contoh,di sini solat aidilfitri lebih awal dan pagi.

Saya pagi2 lagi di beritahu Arab, supaya bersiap awal kerana Solat Aidilfitri akan dilakukan pada pukul 7 pagi. Alhamdulillah selepas menggosok jubah, saya turun ke jalan raya untuk bersama2 bertakbir dan solat sunat aidilfitri.


Diantara perbezaan lagi sambutan aidilfiti adalah, masyarakat di sini melakukan solat sunat aidilfitri di jalan raya. Kehadiran manusia cukup ramai dan saya agak terkejut melihat kehadiran manusia yang sungguh banyak sekali, saya mengangarkan jumlah kehadiran makmum hari ini hampir 1000 orang termasuk lelaki dan wanita.

Selain itu, fesyen pemakaian masyarakat disini agak berbeza, kebanyakkan mereka memakai pakaian ala barat sedikit. Tapi, fesyen seperti ini, tidakla terlalu pelik dalam masyarakat di sini. Alhamdulillah saya bersama sorang lagi kawan, hanya memakai jubah sahaja.

Sebenarnya, saya agak sedih sedikit, kerana,pertamanya tidak dapat menyambut aidilfitri bersama keluarga di tanah air, kedua, di sini, hanya 2 orang, saya dan kawan sahaja dari Malaysia, dan ini merupakan first 1, saya menyambut aidilfitri tanpa keluarga dan kawan2. Walau bagaimanapun, Alhamdulillah, Arab di sini sangat2 memuliakan saya dan teman sepanjang kami berada di sini.
Akhir kata dari, semoga ramadhan yang berlalu tahun ini bermakna untuk kehidupan kita, semoga Allah menerima semua kebaikan dan kebajikan yang kita lakukan sepanjang bulan ramadhan yang lalu..

"Kullu 'amm..Wa antum toyyibuun....

2 comments:

zulaika.puad 10 September 2010 pada 5:38 PTG  

selamat hari raya...
maaf zahir batin...
biasalah hidup diperantauan..

Ahmad Nordinie 11 September 2010 pada 12:29 PG  

olololo..
jgn sedih2 le..
nanti2 singgahle rumah aku
:D

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP