Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Exam

Ahad, 22 November 2009


Minggu ini merupakan minggu permulaan exam. Pada masa ini, pelajaran di hentikan untuk memberi laluan kepada pelajar menumpukan madah(subjek) yang akan diduduki dalam peperiksaan nanti. Peperiksaan yang dijangka memakan masa 1 bulan ini adalah untuk menguji kemampuan dan kekuatan pelajar.

Sebenarnya, banyak berlaku salah tanggap kepada pelajar2 kita, kerana mereka hanya belaja untuk peperiksaan. Mereka semua mensasarkan kecemerlangan dalam exam adalah sebagai matlamat utama tanpa memikirkan akan kelebihan ilmu itu sendiri.

Peperiksaan hanyalah wasilah kepada ilmu yang dipelajari, pembelajaran tetap wajib walaupun tidak melibatkan exam.Di sini kita menggunakan sistem kurikulum 3 cabang, iaitu tahfizul quran, subjek akedemik dan subjek agama. Subjek yang dipelajari terlalu banyak, akan tetapi pelajar berkemampuan untuk mengikutinya. Di musim exam inilah, pelajar2 akan menyibukkan diri untuk mentelaah kesemua subjek yang telah belajar sebelum ini.

Bagi saya, subjek quran merupakan subjek yang agak mencabar kerana tidak kesemua pelajar dapat menguasainya. Quran memerlukan masa yang lama untuk ingat dan di sana banyak memerlukan tenaga untuk menjaganya. Orang yang tidak menghafaz quran tidak dapat merasai kepayahan dan keperitan untuk menghafaz dan menjaganya sekali. I.allah dengan kesungguhan dan ketekunan dalam mengulangkajinya, kita akan dapat menguasai walaupun hanya sebahagiannya.

1 comments:

Farazila 24 November 2009 pada 10:57 PG  

erm tiada kesungguhan untuk mengahafaz mmg payah..

dulu sy pun mcm tu juga..akhirnya..sy kecundang juga...
hanya sempat beberapa juzuk shj...

selamat mengahadapi musim peperiksaan

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP