Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Guruku Mak Bapakku

Isnin, 26 Oktober 2009


Mengajar merupakan amalan yang sangat mulia, ilmu yang ada akan berkembang apabila kita berkongsi kepada orang lain. Menjadi seorang guru @ ustaz bukan satu perkara yang mudah kerana banyak cabaran serta halangan yang semesti kita lalui dengan hati terbuka. Ramai orang yang bekerja sebagai guru, akan tetapi mereka hanya bervisikan kerja semata-mata dan tidak bertanggungjawab sepenuhnya kepada pelajar di bawah didikan mereka. Maka lahirla pelajar yang kurang bermotivasi dan berinovasi.

Bagi saya, menjadi guru/cikgu/ustaz sungguh mencabar di samping kita juga penat dalam menjalankan tugas. Selepas beberapa minggu mengajar, saya dapat simpulkan bahawa kerja sebagai guru merupakan kerja yang amat bagus dan baik. Guru yang berdidikasi tinggi tidak mahu pelajarnya hanya cemerlang di dunia semata-mata, akan tetapi dia juga mementingkan aspek kehidupan selepas hari kematian, kerana kita bukan sahaja nak berjaya di dunia, bahkan di akhirat jua.

Proses pengajaran memerlukan khidmat suara yang banyak, kerana kita akan berinteraksi semasa proses pengajaran. Saya tidak mempunyai pengalaman yang luas dalam mengajar ini, sehingga menyebabkan suara menjadi serak kerana terlalu banyak bertutur semasa mengajar,ternyata suara kita juga perlu di rehatkan. Alhamdulillah, selepas beberapa hari, suara kembali seperti biasa.

Kadang2 kita merasa tension melihat gelagak perangai pelajar, kerana tidak berlakuan yang baik, pada masa tu, kebijaksanaan kita diperlukan untuk menyelesaikan konflik yang berlaku di depan mata. Guru yang perihatin tidak akan membiarkan anak didiknya sekira mendapati pelajar berkenaan mempunyai masalah samada disiplin, pelajaran, pergaulan dan sebagainya. Guru akan membimbing pelajar berkenaan supaya dapat menjadi yang mempunyai jati diri dan sahsiah mulia.

Saya suka mengambil pendekatan nasihat @ nama lain berleber daripada mengambil tindakan disiplin, kerana bagi saya khidmat kaunseling lebih berkesan dan berjaya.Pelajar akan merasa senang dan tidak tension seterusnya dapat memberi tumpuan dan fokus sepenuhnya semasa sesi pembelajaran.

SAMBUNG NANTI YER......

1 comments:

hya hidayah 29 Oktober 2009 pada 5:22 PTG  

assalammualaikum..

kerja seorang guru mmg banyak cabaran..lagi2 zaman sekarang ni..sy bakal menjadi guru juga insyaAllah dlm ms setahun lagi..tahun depan mule sbg guru praktikal 3 bln..cuak dan excited tak terhingga..doakan ya..(",)


nice blog..

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP