Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

::Baca la ye::

Isnin, 12 Oktober 2009


Alhamdulillah berkesempatan untuk meng-update blog pada masa yang amat
terhat dan sibuk sekarang. Pada posting kali ini, ingin saya share dan
kongsi pengalaman sebagai seorang mu'allim.

Selepas aidilfitri, saya mendapat satu lamaran dari seorang teman bagi mengisi tempat kosong sebagai ustaz di salah satu institusi tahfiz swasta di Shah Alam. Saya tanpa memikir panjang terus menerima lamaran tersebut. Ini merupakan titik permulaan kepada saya untuk menyebarkan ilmu dan pengalaman yang ada.


Pada mulanya, saya merasa agak kekok untuk mengajar di sini, maklumla semua anak orang kaya dan berada. Tetapi mereka tidak sombong dan menunjuk respon yang baik kepada saya.Selepas 2 minggu bergelar ustaz muda barulah dapat suaikan diri dengan keadaan dan persekitaran di sini.


Apa yang penting adalah pendekatan dan cara yang kita praktikkan semasa dalam pengajaran kepada pelajar. Saya juga berkesempatan bersama2 dengan pelajar disini kerana di tugaskan menjadi guru warden. Nasib baik budak2 di sini amat bagus dan berdisiplin, takla memeningkan guru warden yang menjaga mereka.


Di sini saya lebih banyak menggunakan pendekatan kaunseling kepada pelajar yang agak bermasalah. Bagi saya semua masalah takkan dapat di atasi dengan ketegasan,ada masa yang kita perlu bertegas dan ada masa kita perlu berlembut. Api yang panas dan keras dapat dikalahkan dengan air yang lembut.Pelajar akan merasa amat dekat dengan kita jikalau kita
mempraktikkan kaunseling dan nasihat kepada mereka sekaligus dapat
menghilangkan tension dan masalah mereka.

to be continue..

5 comments:

Cahayamylife 12 Oktober 2009 pada 11:43 PG  

alhamdulillah..seronok sket la kan..
ana pun berkesempatan gak mengajar dlm cuti sem ni walaupun ganti hari je..huhu..almaklum la, cuti 3 mggu je..khulasah, sumenye best2 la eh kat malaysia ni. syukran

gadis keyel 13 Oktober 2009 pada 8:15 PG  

"Api yg panas dan keras dapat dikalahkan dengan air yg lembut"
Tapi adk sye mmg kras kepale..mmg dgil lg2 kalo nk solt..mmg bro 10 thn..kalo xajr dr kcik cmne da bsr t??lg ssh..sye sroh bek2,ckp lmbot2 lg xjln..kalo sye pkol dier,mk sye ckp jgn kasar2..cmne tu??kalo sye bg air kat api tu lg api tu marak..

Tanpa Nama 13 Oktober 2009 pada 10:19 PG  

mcm kenal jer tempat nyer...
seksyen 2 ke?

Tanpa Nama 14 Oktober 2009 pada 5:07 PTG  

sek men agama hira' ker???

dieya 23 Oktober 2009 pada 1:37 PTG  

erm... alhamdulillah... mengajar tu kan baguzz...

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP