Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

oH...TaNaH Air Ku.........

Rabu, 16 September 2009


Hari ini merupakan hari ke-27 kita semua menjalani ibadah puasa di bulan. Kita sekarang di penghujung Ramadhan, sekejap pula rasanya masa yang berlalu meninggalkan kita. Perasaan sedih dan silu mengenangkan ramadhan 1430 akan pergi buat selamanya, walaubagaimanapun bersama2 kita doa agar dapat lagi bertemu dengan Ramadhan pada tahun depan i.allah.

Sekembalinya di tanah air ini, tugasan kita semesti akan berubah. Kalau di perantaun sana, kita dikenali student, akan tetapi jikalau pulang ke tanah air, status student akan bertukar. Apa yang saya ingin katakan, terlalu banyak tanggungjawab yang mesti di laksanakan di sini terutama kepada keluarga terdekat. Selain itu, tanggungjawab kepada masyarakat pun tidak boleh di pandang remeh. Ini kerana tidak ramai anak muda mudi pada sekarang yang mampu memikul amanah dan tanggungjawab ini. Sebagai mahasiswa Azhar, sudah menjadi tanggungjawab untuk membimbing masyarakat setempat kepada jalan yang sebenar.

Pengalaman dalam masyarakat dapat memupuk diri kita supaya lebih mesra dengan semua golongan samada genarasi muda mahupun yang tua. Pada mulanya, kita agak kekok untuk bergaul dengan golongon ini, kerana mempunyai fikrah yang jauh berbeza. Walaupun begitu, kita terpaksa berubah mengikut angin dan persekitaran di sini. Golongan kebanyakkan ini merasa kekok untuk bergaul dengan kita, jadi terpaksalah mencemar duli untuk kita beramah mesra dengn mereka, Alhamdulillah, mereka semua mengamalkan hormat-menghormati antara satu sama lain.


Di dalam surah al-mujadalah ayat 11 yang bermaksud:

"Allah akan mengangkat darjat orang yang berilmu di kalangan kamu beberapa darjat"

jikalau kita perhatikan dalam masyarakat kita hari ini, sememangnya golongan yang berilmu ini akan diangkat, mereka semua di beri penghormatan yang amat tinggi dari masyarakat, seolah-olah mereka tempat yang khususn dalam masyarakat.Saya tidaklah termasuk dalam golongan yang alim ulamak, akan tetapi dengan bertitle mahasiswa Azhar, alhamdulillah saya amat bersyukur kerana diberi penghormatan amat baik oleh masyarakat di sini. Mereka semua amat mencintai golongan2 yang senantiasa berjuang untuk agamanya.

to be continue.....

1 comments:

fatihahainun 16 September 2009 pada 5:00 PG  

Salam..
selamat brkhidmat sepjg brda di tanah air & selmat bercuti juge..=)

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP