Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Kejar untung tergelincir pahala

Isnin, 14 September 2009


Bulan Ramadhan merupakan bulan yang berkat, setiap amalan yang di lakukan akan di ganda belipat kali. Bulan ini juga merupakan bulan rahmat bagi peniaga2 yang sememangnya senantiasa mencari rezeki di jalan perniagaan ini. Alhamdulillah, kehadiran ramadhan dapat menambahkan lagi pendapatan dan mata pencarian peniaga2.

Sebut pasal berniaga, semestinya akan terbayang keuntungan dari hasil perniagaan tersebut. Islam amat mengalukan ummatnya untuk berniaga, akan tetapi ada disiplin2 yang mesti di patuhi oleh para peniaga. Ramadhan dan Bazar seolah2 satu benda yang amat berkait rapat sekali.

Kalau dperhatikan, ramai peniaga2 pada bulan ramadhan ini, lebih mementingkan keuntungan sementara berbanding keuntungan yang kekal. Mereka sanggup berjaga malam untuk menyiapkan bermacam2 kuih dan makanan untuk dijual di bazar ramadhan. Alangkah baiknya jikalau pada masa yang sama mereka juga bersungguh-sungguh mengejarkan keuntungan pahala yang berlipat ganda.Tapi itulah, hakikatnya tidak ramai yang amik cakna pasal hal ini.

Di dalam sibuk mencari rezeki, kita tidak boleh memandang ikut nafsu keuntungan semata, akan tetapi pandangan kita semesti mengikut pandangan keimanan. Rezeki dari Allah dan telah ditetapkan rezeki kepada kita. Kebanyakannya, tidak ramai memahami konsep rezeki ini, menyebabkan mereka menyibukkan dari menghitung duit dari hasil keuntungan perniagaan sahaja dan melupakan untuk bersama2 menghitung pahala yang berlipat ganda pada bulan mulia ini iaitu dengan memperbanyakkan ibadah samada yang fardhu mahupun sunat.

Jikalau dihamparkan pahala yang berganda ini kepada kita semua, semestinya kita tidak akan melepaskan peluang walaupun satu saat untuk terus beridah dan melakukan amal soleh. Tetapi keuntungan pahala adalah rahsia yang menyebabkan kita alpa leka lalai dan hanya mengejar keuntungan yang nampak di hadapan mata sahaja.

Pada bulan ramadhan ini, kita sedang melakukan bisnes dengan Allah, alangkah ruginya kita jikalau melepaskan peluang keemasan dengan tawaran2 ganjaran yang cukup2 banyak. Bisnes pahala ini merupakan bisnes yang kekal dan dijadikan duit pada kehidupan akhirat nanti. Akan tetapi, bisnes dengan manusia adalah bisnes yang tidak kekal kerana kita akan meninggal harta kekayaan dunia apabila ajal datang menjemput kita.

Kita sekarang di penghujung ramadhan, yang mana telah di janjikan pelepasan dari api neraka. Senantiasalah kita semua memperbanyakkan doa agar kita semua dijauhkan dan dibuang senarai ahli neraka, nau'zubillah....

2 comments:

gadis keyel 14 September 2009 pada 4:27 PTG  

Btol tu Sheikh..ktew niey kalo time bln pose,ibaratkan cam nga berniaga..siang ktew pose ibaratkn cam modal..mlm lak,ibarat kuntungan prniagaan ktew..dgn care prbykkn ibadt sunat..tapi,rmai xnk wat priagaan cri pahala..dorang lbey expose ngan prniagaan cri dwit..

Pencinta Ramadhan 14 September 2009 pada 7:54 PTG  

sebenarnye.. org yg berniage pun bleh ibadah juge.. ikhlaskan niat, jauhkan riba, sedekah dsb.. jgn sempitkan skop ibadah.. ibadah bukan stakat atas tikar smayang je.. tp kalau sape yg berniage, malam pun bangun jugak.. memang la mantop!.. huhu

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP