Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

Talaqqi ifrad & jama'

Sabtu, 8 Ogos 2009

Pengajian bertalaqqi sememangnya kurang masyhur di tanah air, tetapi amat berbeza dengan kehidupan di Bumi Ambia Mesir. Pengajian bertalaqqi sememangnya menjadi salah satu agenda pembelajaran disini. Pada kebiasaannya pelajar akan pergi berjumpa dengan mana2 syeikh serta berbincang cara pembacaan yang akan dibaca sebelum memulakan bacaan quran secara talaqqi dengan syeikh.

Alhamdulillah, kesempatan berada di bumi barakah ini, saya tidak melepaskan peluang keemasan untuk bertalaqqi dengan syeikh yang hebat dan cukup mantop. Pengalaman bertalaqqi sememangnya cukup memenatkan, akan tetapi begitu menyeronokkan. Ia juga memerlukan kepada semangat yang tinggi untuk istiqomah bertalaqqi dengan syeikh kerana pembacaan ini mesti berterusan sehingga Khatam mengikut riwayat yang di ambil oleh pelajar.
blogger-emoticon.blogspot.com
Sebenarnya talaqqi mempunyai 2 thoriq(cara) iaitu talaqqi ifrad & jama. Talaqqi ifrad ialah pembacaan dengan syeikh mengikut satu riwayat sahaja dalam satu masa. Sebagai contoh, jikalau kita memilih riwayat Imam hafs a’sim, maka sesi pembacaan kita dengan syeikh adalah mengikut riwayat tersebut sahaja sehingga khatam. Ia jauh lebih mudah kerana tidak banyak khilaf semasa pembacaan. Akan tetapi amat berbeza dengan bacaan jama’(gabungan) yang memerlukan semangat mental yang cukup jitu & bersungguh-sungguh, hhm..tidak dapat saya nak gambarkan bagaimana caranya kerana hanya orang bertalaqqi jama’ sahaja yang dapat merasainya.
blogger-emoticon.blogspot.com
Talaqqi jama’ adalah pembacaan secara campor semua riwayat dalam satu masa pada setiap ayat yang di baca dengan syeikh. Pembacaan ini amat rumit sedikit, kerana kita akan mengumpulkan semua riwayat imam-imam qiraat dalam setiap ayat yang di baca dengan syeikh. Dari sudut pandangan saya, ia amat mencabar & memeningkan, Alhamdulillah selepas 2 minggu saya memulakan talaqqi secara jama’ bersama syeikh, boleh la nampak sikit sebanyak dari segi tertib penyusunan bacaan jama’ ini.
blogger-emoticon.blogspot.com
Setiap imam mempunya manhaj(cara pembacaan) yang tersendiri. Kita terpaksa menghafaz semua khilaf-khilaf bacaan setiap imam untuk membaca talaqqi jama’. Akan tetapi tidak cukup dengan hanya kita mengetahui semua manhaj bacaan setiap imam sahaja, bahkan lebih dari itu lagi, kerana talaqqi jama’ ini mempunyai peraturannya yang tersendiri. Setiap ra’sul ayah (kepala ayat) akan diutamakan semasa pembacaan ini bermula dari Imam Qalun dan disusuri Imam-imam lain mengikut khilaf dalam ayat tersebut. Sebagai contoh:

الحمد لله رب العلمين

العلمين= ra’sul ayat

Dalam ilmu Qiraat, ra'sul ayat adalah kalimah terakhir yang mempunyai khilaf dalam setiap ayat. Semasa dalam pembacaan, otak mesti sya-ghol (cerdas) untuk membuat pengiraan turutan imam yang mana perlu di utamakan dan di akhirkan. Walaupun agak memeningkan, tetapi ia dapat menguji tahap kekuatan ilmu qiraat kita semasa bertalaqqi dengan syeikh.

to be continue....

2 comments:

helang timur 15 Ogos 2009 pada 4:44 PG  

salam ziarah, syeikh.
ade sambungan ker pulak talaqqi ifrad dan jama`ie nih.
sy mmg tercari2 jugak penjelasan ttg nih. akhirnya dpt jugak di blog. nih.alhamdulillah.
syukran atas pkongsian. boleh tak wat cepat2 sambungan tuh. :)

na'im 28 September 2009 pada 1:57 PG  

kat pondok ngaji stai talaqqi kalu x silap ambo..

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP