Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

::Poso jange tok poso::

Isnin, 24 Ogos 2009


Hari ini merupakan hari ke-3 ummat islam di seluruh dunia mengerjakan ibadah puasa di bulan Ramadhan, semoga amalan kita di terima oleh Allah saw, I.allah. Puasa merupakan

Ibadah yang banyak melatih kesabaran dan ketekunan kita. Orang yang senantiasa melazimkan diri dengan puasa akan senantiasa sihat dan cerdas. Tubuh kita memerlukan kepada rehat yang cukup. Hikmat Allah saw mensyariatkan puasa adalah untuk memberi peluang kepada sistem tubuh badan kita berehat dengan secukup selepas penat bertugas selama 11 bulan lamanya.


blogger-emoticon.blogspot.com

Selain itu, puasa memberi peluang kepada organ-organ dalam badan mengemaskinikan sistem pemprosesan supaya berfungsi semula dengan berkesan. Ia juga merehatkan sistem penyahtinjaan daripada berfungsi berterusan. Rasa lapar dapat membangkitkan semula selera makan selepas berpuasa serta mendatangkan kecergasan badan dan kecerdasan minda. Secara amnya, puasa dapat mengawal dan mendidik tubuh badan untuk mengambil makanan yang diperlukan sahaja, seterusnya melambatkan proses penuaan, membantu proses perkumuhan, menyingkirkan racun di dalam badan dan menambahkan rasa nikmat makanan setelah berjaya menahan diri daripada makan.


blogger-emoticon.blogspot.com

Ketika perut dan usus melakukan proses pencernaan, otak tidak dapat berfungsi dengan baik. Ini kerana tenaga dan pengaliran darah tertumpu kepada kerja-kerja penghadaman makanan. Sebab itulah apabila kita makan sampai terlalu kenyang, otak kita akan menjadi lemah untuk berfikir dan tubuh pun akan rasa mengantuk dan malas. Ketika berpuasa, tenaga dan pengaliran darah tertumpu kepada otak. Ini menjadikan otak dapat bekerja dengan lancar dan memberi peluang kepada diri kita untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti yang menggunakan mental dan fizikal yang berkesan.


blogger-emoticon.blogspot.com

Seorang pakar perubatan Amerika Syarikat melaporkan terhadap penyelidikan psikologi membuktikan bahawa puasa mempengaruhi darjah kecerdasan seseorang. Ujian dilakukan terhadap sekumpulan orang yang rajin berpuasa dan sekumpulan orang yang tidak berpuasa. Keputusannya, ternyata menunjukkan bahawa orang yang rajin berpuasa memperolehi skor (markah) yang jauh lebih tinggi dalam ujian berbanding dengan orang yang tidak berpuasa.


blogger-emoticon.blogspot.com

Marilah kita berdoa agar kita diberikan kekuatan dan kerajinan untuk berpuasa dan menambahkan ibadah2 lain di bulan Ramadhan yang mulia ini. Pada bulan Ramadhan ini lah digarinya para syaitan dari golongan jin yang menghasut manusia kepada kekesatan. Semoga kita dapat beribadah dengan baik pada bulan mulia ini dan dikurniakan oleh Allah saw pahala ganjaran yang berlipat kali ganda…Amiin


  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP