Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

::pilih jangan tak pilih::

Sabtu, 15 Ogos 2009

Dalam memilih ataupun mencari pasangan yang soleh, kita harus menimbangkan Beberapa aspek-aspek dalam diri kita. Terutamanya daya dan cara pemikiran, peraturan hidup dan matlamat yang jelas kerana dengan menimbangkan perkara-perkara sebegini ia akan dapat meringankan dan menjadikan komunikasi diantaranya bersependapat dan sesuai.




Terlebih dahulu, kita seharusnya juga bermuhasabah diri. Iaitu melihat dahulu kebolehan amalan dan pemikiran kita sendiri. Allah (swt) telah berfirman didalam Al-Quran yang bermaksud “Sesungguhnya lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik, dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik”. Disini Allah (swt) telah menjanjikan kita kebaikan dan kebahagiaan untuk sesama sendiri.



Ada diantara soalan yang diajukan seperti, yang mana satukah harus diutamakan diantara kelahiran cinta ataupun memandangkan ciri-ciri solehnya? Jika mengikut hati manusia, apabila jatuh cinta semuanya indah belaka… dikatakan “love is blind”… namun yang harus dipertimbangkan adalah sifat-sifat ciri kewanitaan… iaitu ciri-ciri wanita solehah.




Antara dasar-dasar/ciri-ciri wanita solehah ialah:



1.Dari keturunan yang baik


Dari penyelidikan sains, wanita yang dari keturunan yang baik dapat melahiran zuriat yang baik-baik belaka. Selain itu wanita juga akan berpesonaliti dan berkelakuan yang baik-baik. Pandangan umum, keluarga yang baik bergaul dengan orang-orang yang baik.Kawasan yang baik juga memainkan peranan kepada wanita itu, kerana ia membentuk cara pemikiran dan cara kehidupan wanita itu.

2.Cinta kepada agama


Mempunyai sifat taqwa dan sayangkan agama. serta bersederhana dalam berbelanja, wanita yang bersederhana dalam berbelanja adalah ciri wanita sayang kepada agamanya. Wanita yang sifat kuat berbelanja hanya sayang kepada dunia dan tidak pada akhirat



3.Sayang kepada anak kecil


Perasaan sayang kepada anak kecil memaparkan sifat jiwa yang lemah lembut. Kelembutan dan keprihatinannya dapat mendidik dan membesarkan anak dengan sempurna. Selain itu, kelembutan wanita itu ia dapat menjaga dengan baik benih yang tertanam didalam dirinya.



3.Pandai menjaga amanah/maruah suami


Wanita yang amanah boleh menjaga hak harta suaminya samada harta kekayaan mahupun diri sendiri ketika ketiadaan suami dan menjadi isteri yang taat kepada suaminya dalam apa keadaan sekalipun.



4.Wajah yang tenteram


Wajah yang menyejukkan hati seorang suami. Perasaan sayang dan kasih suami bergantung pada seri mukanya.Senyuman yang manis akan menarik perhatian suami bila berhadapan dengan isteri tercinta.



5.Wanita yang sihat fizikal.

Wanita yang mementingkan kesihatan dirinya. Selain itu, dapat memberikan zuriat yang banyak kepada suami dan keluarga.

hadith yang bermaksud “kahwinilah wanita wanita yang boleh melahirkan anak ramai dan yang bersifat manja dan yang sering berusaha untuk mencari kasih sayang suaminya”.




5.Digalakkan menikahi anak dara


Jodoh pertemuan di tangan Allah, namun demikian Nabi s.a.w menggalakkan bernikah dengan anak dara melainkan ada sebab-sebab yang tertentu seperti menikahi seorang janda kerana hendak membantunya dan sebagainya.



Dasar ataupun ciri lelaki soleh



1.Bertaqwa


Suami yang bertaqwa akan bertanggungjawab menjaga rumah tangganya dengan sebaiknya. Suami merupakan ketua keluarga. Suami yang bertaqwa dapat membentukkan sebuah keluarga yang bahagia.



2.Akhlak yang baik


Peranan suami dalam keluarga amat besar, suami perlu jujur kepada istrinya dalam semua perkara selagi mana tidak melanggari batasan syariat. Selain itu, suami yang mempunyai akhlak yang baik, akan senantiasa menjaga hati istri tercinta.



3.Penyayang.


Suami yang memahami hati seorang isteri, tidak terlalu cerewet kepada isteri dan memuja-muji isteri dalam keadaan yang macam mana sekali pun.



Sebaik-baiknya, carilah pasangan yang khufuk (setaraf) denganmu mahupun dari segi akal fikiran, fizikal, kebiasaan, keluarga, minat dan keturunan kerana itulah yang digalakkan dalam Islam bagi menjamin kebahagian rumah tangga sehingga akhir hayat.



1 comments:

gadis keyel 1 September 2009 pada 8:37 PG  

Lagi satu,ustazah sye psn kalo nak cri suami tgk lelaki tu sama ada suke kucing atau tak..kalo dier suke kucing,dier seorang yg penyayang dan manja..hehe..tol x??

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP