Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

أهلا يا رمضان

Sabtu, 22 Ogos 2009

love

Alhamdulillah, saya mengucapkan ribuan kesyukuran kepada Allah saw kerana telah memberi peluang kepada saya untuk bertemu dengan ramadhan pada tahun ini. Bulan Ramadhan merupakan bulan ibadah. Pada bulan ini, segala amalan yang baik maupun sebaliknya akan digandakan. Kita digalakkan untuk melakukan amalan sebanyak yang mungkin pada kesempatan bulan ramadhan ini, kerana kita tidak mengetahui samada masih lagi berkesempatan atau tidak untuk bertemu pada bulan ramadhan tahun seterusnya.


kenyit

Ini merupakan tahun ke-2 saya menyambut ramadhan di bumi ambia, selangkah demi selangkah setahun sudahpun berlalu, masa yang amat cepat dan pantas berlalu hingga saya tak terasa yang kini berada di dalam bulan yang penuh keberkatan ini. Kami di sini lewat 6 jam menyambut bulan ramadhan berbanding dengan masa di Malaysia.


sedih

nangih

Perasaan gembira tidak terhingga kerana dapat berjumpa dengan ramadhan kali ini, menyebabkan saya melupakan seketika perasaan sedih dan pilu tidak dapat tidak dapat menyambut ramadhan dengan keluarga tercinta di tanah air. Teringat pulak pada ayam percik di bulan ramadhan. Walaubagaimanapun, saya tetap bersyukur meskipun jauh beribu batu dari sanak saudara di Malaysia.


celebrate

Sambutan ramadhan disini agak meriah, kehadiran makmum di Masjid pada malam pertama terawih mengatasi makmum solat jumaat, saya terpaksa solat di bahagian belakang masjid kerana ruangan depan masjid di penuhi dengan makmum yang tidak di sangka-sangka jumlahnya.Masya-Allah sungguh meriah dengan kehadiran makmum dari segenap usia muda dan tua. Kehadiran sebanyak ini tidak mungkin akan ketemui selain bulan ramadhan.


doa

Harapan saya, semoga diri dikuatkan selalu untuk terus istiqomah dalam melakukan amal soleh pada bulan yang penuh berakah ini. Ramadhan merupakan bulan tarbiah yang memerlukan kepada kesabaran dan kekuatan dalam menghadapi semua ujian rintangan dan musibah. Semoga Allah menguatkan semangat kita semua untuk terus menggandakan lagi amalan solah bermula dari awal ramadhan sehinggalah ke penghujungnya.



3 comments:

lavender 22 Ogos 2009 pada 2:44 PG  

salam...lain kali datang masjid awal2...dapat duk sof depan..

Tanpa Nama 22 Ogos 2009 pada 8:17 PTG  

alhamdulillah...
hok kawe pelik bin ajaib ke
baso mayu standak denge baso katte..huish
payoh nok jupo lagi nih ni...
baguih2,sipe jati dighi biya oghe laing taw kito oghe isle gapo2 baso pong buleh bejayoo...''tabeekk2''

Tanpa Nama 28 Ogos 2009 pada 2:42 PG  

xpe..dah terubat dah rindu pada keluarga nak kelik doh nnti:)semoga selamat sampai,amin

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP