Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

::Jaulah Matruh & Siwa::

Jumaat, 24 Julai 2009

سيروا في الأرض فنظرو كيف كان عقبة المكذبين

Berjalanlah kamu di bumi ALLAH, dan perhatikanlah bagaimana akibat orang2 yang mendustakan (rasul-rasul)

Surah ali imran ayat 137

Persatuan sini telah menganjurkan jaulah ke Matruh & Siwa, Alhamdulillah agak ramai jugak pelajar di sini yang menyertai program jaulah ini. Kami kesana menaiki bas yang di sewa oleh persatuan sini. Matruh & Siwa merupakan salah satu tempat percutian musim panas pelajar di sini. Perjalanan dari Qaherah mengambil masa 6 jam untuk sampai ke Matruh melalui jalan darat. Untuk sampai ke Siwa, 3 jam lagi perjalanan menaiki bas. Jarak kedua tempat ini terlalu jauh dari Qaherah dan semasa dalam perjalanan hanya padang pasir sahaja yang kami kelihatan. Masya-Allah sungguh hebat dan mengkagumkan.

Pukul 9 malam kami tiba di Matruh, suasana yang sungguh meriahkan disana menyebabkan kami terlupa seketika kehidupan di Qaherah.Ramai sungguh orang di sana, kebanyakkan dari Muhafazah(negeri) lain, kemungkinan datang bercuti jugak di sana. Selepas itu kami chek-in ke hotel yang berdekatan. Selepas makan malam, kami keluar bersiar ke persisiran pantai dengan menunggang basikal yang di sewa dari kedai berdekatan. Kami melihat bermacam-macam gelagak manusia di sana. Mereka semua dalam keadaan yang amat gembira mengisi masa cuti bersama keluarga masing2. Hampir 1 jam lebih, kami menunggang basikal bersiar-siar di kawasan pantai dan selepas itu, kami bertolak pulang ke Hotel kerana keletihan.

Pada hari kedua, kami meneruskan jaulah ke Siwa. Perjalanan yang sungguh memborinkkan kerana hanya padang jarak padang terkukur sahaja yang kami kelihatan semasa dalam perjalanan ke sana. Selepas 3 jam kami tiba di Jabal Mauta, akan tetapi kami tidak melawat kerana bayaran tiket terlalu mahal di kenakan untuk setiap orang. Selepas bergambar, kami meneruskan perjalanan ke Siwa Qadim( Bandar Siwa lama). Bangunan di sana memang sungguh klasik & antik yang berdinding tanah liat, teringat pula seperti cerita Aladdin. Disana juga merupakan tempat penjualan Balah bi lluz (kurma kacang), dari sini kita boleh mendapatkan kurma ini dengan separuh harga (LE 7) berbanding di Qaherah (LE 14). Ramai juga pelajar tidak melepas peluang membeli dengan banyaknya untuk di jual di Qaherah.

Destinasi seterusnya melawat Kolam Cleopatra. Dinamakan sedemikian sempena kedatangan permaisuri iaitu Permaisuri Cleopatra. Setiap pengantin baru akan dimandikan di kolam ini. Ini merupakan satu adat yang dilakukan oleh penduduk Siwa dahulu dan ada yang mengatakan ia masih di amalkan sehingga kini. Kedalaman kola mini lebih kurang 5 meter. Dikatakan kolam Cleopatra ini adalah sumber air utama di sini dan tidak pernah kering sehingga kini. Bagi yang pandai berenang sahaja yang mandi di kolam ini. Hampir 2 jam juga kami di sana sebelum bertolak pulang ke Matruh.

Pada malam kedua, kami telah berkunjung ke Bazar Libya. Ia merupakan pusat membeli belah yang terbesar di Matruh .Ramai sungguh pengunjung datang membeli belah di sana. Barangan di sana agak murah dan berqualiti Pelajar yang agak berkemampuan tidak akan melepas peluang untuk membeli pakaian di sini kerana harga yang ditawarkan begitu berpatutan. Bukannya selalu dapat berkunjung di bazar ini. Selepas 1 jam di sana, kami agak keletihan dan terus pulang ke hotel.

Keesokan harinya, kami bertolak ke Pantai Agiba yang terletak 10 km dari pekan Marsi Matroh. Keadaan suasana sekeliling pantai yang amat mempersonakan lebih-lebih lagi apabila terbenam matahari yang menghasilkan perubahan kepada 7 warna. Begitu juga keadaan pantai yang dikelilingi oleh batu-batan. Disini tidak sesuai untuk mandi-manda kerana terdapat banyak batu karang yang memberhaya.

Sebelum bertolak pulang ke Qaherah, kami singgah di pantai abyad. Disini, kelihatan ramai muda-mudi mandi-manda. Air pantai yang berwarna biru itu, sungguh memukaukan kepada sesiapa yang meilhatnya. Masya-Allah, sungguh hebat kejadian Allah. Setibanya disana, kami terus ke pantai dan mandi di sana. Perasaan ketika itu amat gembira sekali kerana dapat juga menghilangkan kerinduan mandi laut di Malaysia. Hampir 2 jam kami mandi-manda di pantai abyad sebelum bertolak pulang terus ke Qaherah.

Alhamdulillah, kami telah selamat sampai di Qaherah pukul 9 malam. Perjalanan pulang semua dalam keadaan yang selamat. Semoga program jaulah @ rehlah seperti ini dapat dianjurkan lagi pada masa hadapan.