Related Posts with Thumbnails
SeLaMat DaTe Ke BLoG AmBo, SeMoGo TeRhiBuR DenGe BLoG Tok SeBeRapO Ni, MaGhi PloK DeH

::Kenali Maahad Qiraat 2::

Rabu, 13 Mei 2009

Bismillah,pada kali ini,rase ingin menyambung mengenai pengenalan Maahad Qiraat kepada pembaca yang setia berkunjung ke blog ini.Ini adalah posting yang ke-2 mengenai Maahad Qiraat."Selamat membaca"..

1] PENUBUHAN

Pengajian Qiraat telah menempa era pembangunan ilmu dalam sejarah Al-Azhar sebagai Badan Pendidikan yang terulung di dunia dengan penubuhan Maahad Qiraat Al-Azhar pada tahun 1945 di Masjid Khozandarah, Shoubra. Penubuhan tersebut secara langsung meletakkan pengajian Qiraat setanding dengan pengajian-pengajian ilmu Islam yang lebih maju menurut perspektif pembangunan ilmu Islam itu sendiri.

Sesungguhnya usaha suci Al-Azhar untuk melahirkan Masyaiekhul Qiraat sebagai golongan Ulul Albab yang meneruskan tuntutan syariat mendidik umat Islam melalui bacaan Al-Quran yang mutawatir dan memelihara kesahihan bacaan Al-Quran itu harus diberi penghormatan oleh umat Islam di seluruh dunia.

2] PENGAJIAN

Maahad Qiraat Al-Azhar mempunyai sistem pengajian tersendiri yang dibentuk oleh Al-Azhar berdasarkan kaedah salafi yang menggabungkan pengetahuan usul Al-Quran dan Qiraat dengan kemahiran menguasai pembacaan Al-Quran yang praktikal secara hafaz sebagai pra-syarat mutlak kelayakan.

Penekanan dari sudut hafazan dan ingatan serta pendedahan yang luas memahami kaedah talaqqi dan musyafahah yang mendasari rukun Al-Quran yang sahih, insyaAllah melahirkan lulusan berketerampilan tinggi dan mantap sebagai penyumbang utama pada umat Islam ke arah merealisasikan pembacaan Al-Quran yang mutawatir lagi sahih.

3] PENUTUP

Alhamdulillah dengan izin Allah s.w.t Maahad qiraat Al-Azhar meneruskan sumbangan bakti sucinya kepada umat Islam seluruh dunia bagi melahirkan golongan ilmuan Al-quran dan Qiraat dalam membantu kemantapan dan keutuhan ilmuan Islam.

Suatu yang tidak dapat dinafikan dalam lipatan sejarah peradaban ilmu-ilmu Islam, Qiraat merupakan antara bidang ilmu Islam yang mulia serta terulung dalam memahami kesucian islam. Mukjizat Nabi Muhammad s.a.w yang terpelihara dari sebarang bentuk penyelewengan hingga ke ahari kiamat.

Al-Azhar sebagai badan Islam yang menerajui institusi-institusi pendidikan dunia Islam terus meyakinkan umat Islam terhadap kewibawaan Maahad Qiraat Al-Azhar sebagai sebuah pusat pengajian Al-Quran dan Qiraat yang unggul dan terulung di dunia.

Mudah-mudahan dengan keberkatan Al-Quran dan kemuliaannya, Maahad Qiraat Al-Azhar akan terus dikunjungi oleh penghafaz-penghafaz Al-Quran seluruh dunia sebagai waris ilmu Islam yang paling berharga.

Firman Allah s.w.t mafhumnya : "Kemudian kami jadikan Al-Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dikalangan hamba-hamba Kami, maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri, dan di antara mereka ada yang bersikap sederhana, dan di antara mereka pula ada yang mendahului orang lain dalam berbuat kebajikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dartipada Allah semata-mata)".

0 comments:

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP